Ja die bestaan.
Lithium is een metaal met een dichtheid van slechts de helft van die van water, maar omdat het zo reactief en zacht is kan het niet als constructiemateriaal gebruikt worden. Als zodanig wordt het dan ook niet veel toegepast.
Maar in de vliegtuigbouw wordt Magnesium als lichtste metaal beschouwd met een sm van 1,74 dus zwaarder dan water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

wat dacht je van het metaal waar een boot mee is gebouwd....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet bij mijn weten. Wel is het zo dat tengevolge van de oppervlakte-spanning van water het mogelijk is om kleine metalen munten te laten drijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natrium blijft drijven op water.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt inderdaad Natrium blijft inderdaad drijven op water evenals Kalium en lithium(alkalimetalen) doordat water een dichtheid heeft van 0.998 g/cm³ en Natrium 0.971 g/cm³ ,dat wil zeggen dat één cm³ Natrium lichter weegt dan één cm³ water waardoor natrium drijft in water. Het enige nadeel is dat er daarna tussen Natrium en water een reactie plaats .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als ze tot boot bewerkt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het over de alkalimetalen hebt, hoeft je ze niet in een bootvorm te maken, zie het als een stuk hout dat ook op water drijft zonder dat het de vorm een boot hoeft aan te nemen, doordat hout een kleinere dichtheid heeft
Ja, er zijn metalen met een dichtheid kleiner dan water en daar dan dus ook op blijven drijven, zoals natrium.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook dat het er deels vanaf hangt(wat een raar woord, vind je ook niet?) hoe het is gevormd.
In een Bijbelverhaal vliegt een bijl blad van de steel en beland in het water. Eerst zonk het maar toen kwam het weer bovendrijven door een wonder. (misschien later wat meer hierover)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bedoeld dat er een metaal is wat blijft drijven op water is het antwoord voor zover ik kan bedenken nee.
Maar alle metalen voor zover ik ze ken blijven drijven. en wel op kwik. kwik is een vloeibaar metaal, en het soortelijk gewicht is van dien aard dat de meeste metalen blijven drijven mits ze niet oplossen in kwik. Er is namelijk op zijn minst een metaal wat oplost in kwik,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot het verzadigt is nl. goud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb nog een potje met kwik staan, zal eens wat experimenten doen. het kan toch geen kwaad zeker?
Graag antwoord terug, voordat ik problemen krijg.want mij is niet bekent welke metalen behalve goud, Dit haal ik op deze manier van printlaten en contacten af.Het valt wel op dat het metaal wat eronder zit pikzwart wordt.
Er zijn enkele metalen te weten Na Li K die lichter zijn dan water
.
Probleem is inderdaad dat ze gemakkelijk geoxideerd raken en met water reageren onder vorming van waterstof

Dus ze blijven even drijven en lossen op......, soms met veel geweld, Lithium blijft redelijk kalm, veel heftiger gaan Natrium en Kalium tekeer, vooral de laatste vliegt in brand.

Het drijven is dus van korte duur....