We weten niet wat energie is. De nobelprijswinnaar Richard Feynman schreef er ooit eens een interessant stukje over genaamd 'What is energy?'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je komt bij fundamentele vragen aan,waar je als 'normaal' mens slecht een voorstelling kan maken. Energie is traditioneel gesproken het vermogen om arbeid te verrichten.

Echter, als je wat dieper duikt, is er een wetmatigheid die zegt dat je elke vorm van massa kan uitdrukken in energie, en wel: Energie = massa maal de lichtsnelheid in het kwadraad. Dus dat zou in pragmatische zin de definitie van die energie zijn: E = MC^2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Albert Einstein concludeerde in zijn speciale relativiteitstheorie van 1905 onder andere dat energie gelijkwaardig is met massa, hoewel de praktische betekenis daarvan op dat moment nog volstrekt onduidelijk was. De equivalentie van massa en energie wordt weergegeven in vermoedelijk de beroemdste van alle natuurkundige formules:

met E de totale energie, m de massa in kilogram en c de constante lichtsnelheid in meter per seconde.

In woorden: het is mogelijk om energie te laten ontstaan of verdwijnen, en wel door energie in massa om te zetten of omgekeerd. Bij sommige kernreacties (dit kunnen zowel kernsplitsingen als kernfusies zijn) wordt de totale massa van de betrokken atoomkernen iets kleiner, waarbij energie vrijkomt. Doordat de lichtsnelheid ongeveer 3x108 m/s bedraagt en bovendien in de formule gekwadrateerd wordt, is 1kg massaverlies goed voor 9x10^16 joule energie. Een grote energiecentrale in Nederland, met nominaal vermogen van 600 MW, produceert nog geen 2 x 10^16 joule per jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Energie is arbeidvermogen, het is dus een verschijnsel welke situaties kan beinvloeden.
Energie uit zich echter op vele wijzen.
Zoals je electriciteit niet kunt zien, (alleen de uitwerking daarvan) zien we ook niet wat energie is, alleen wat het bewerkstelligt.
Overigens is electriciteit een van de belangrijkste vormen van energie, die zich bovendien relatief eenvoudig laat omzetten in andere vormen van energie.
Energie is alom in vele vormen aanwezig, als massa, (dit wordt ook wel gestolde energie genoemd) warmte, licht , magnetische krachten, mechanische energie, nucleaire energie enz. maar nog steeds zie of voel je de uitwerking van energie, kortom de symptomen die het veroorzaakt.
Energie vervalt tot restwarmte op den duur, het verdwijnt niet maar wordt wel steeds onbruikbaarder.(entropie)

Toegevoegd na 9 minuten:
Zo kun je bij warmte eigenlijk alleen energie winnen door temperatuurverschillen, als alles even warm is, kun je warmte niet meer omzetten in andere vormen van energie.
Dit geldt wel voor relatief lage temperaturen, hoge temperaturen veroorzaken op zich al allerhande energie-effecten. Zo straalt de warmte van je hand ook infrarood uit (ongeveer rond 13micrometer golflengte).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U stelt op dit forum een reeks interessante vragen die de kern van de natuurkunde raken.
Deze vraag is er een van.
Om iets hiervan te zeggen het volgende:
Op het moment dat je je een natuurkundig model hebt waarin je alles terugbrengt tot energie, is energie een basisbegrip dat niet meer tot een ander natuurkundig begrip is te herleiden.
Je kan ook een ander model maken. Daarmee verklaar je alles in de termen van bijvoorbeeld massa. Je kunt dan veel verklaren (terugbrengen tot het begrip massa), maar massa zelf niet meer.
Als je bepaalde 'afgeleide' begrippen gaat verklaren uit een oerbegrip, kun je dat oerbegrip niet meer verklaren in termen van die 'afgeleide' begrippen. Dat zou een cirkelredenering zijn.