Maakt een vallende boom geluid, ook als er niemand, helemaal niemand is om het te horen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar komen deze spiritualistisch idealistische vragen toch vandaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, we zullen het waarschijnlijk nooit weten:) Leuke vraag:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pff... Heb je die zelf bedacht.........? Pff...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
There was a young man who said "God
Must find it exceedingly odd
To think that the tree
Should continue to be
When there's no one about in the quad." ~ Ronald Knox Als je meer wilt weten over het idee dat de realiteit alleen bestaat bij de gratie van observatie, zoek dan eens op Gearge Berkeley. Het zijn zijn ideeën waar Ronald Knox deze limerick over schreef.

Het beste antwoord

Een filosofische vraag met een natuurkundig antwoord.

Voor geluid zijn 3 dingen nodig:
- een trilling van een medium (nee niet Ed, maar de lucht!)
- een bron (de boom)
- een ontvanger (de niemand in de vraag).
Technisch gesproken is er dus geen geluid als er geen ontvanger is!

"Physics", 1910, van Charles Riborg Mann and George Ransom Twiss.

Een filosofische vraag omdat dit voorbeeld vaak gebruikt wordt om te illustreren dat dingen niet hoeven te zijn wat je aan de buitenkant van ze ziet, omdat dat helemaal afhankelijk is van de 'ontvanger'.

Is all that we see or seem, but a dream within a dream?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huh minnaars? Bron bekeken? Genoeg filosofieboeken gelezen? Graag uitleg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een trilling van een medium (nee niet Ed, maar de lucht!) haha :D, leuk!

Andere antwoorden (9)

Technisch gesproken is geluid een trilling van de lucht.
Dus er hoeft niemand te zijn om het te horen, het geluid is er.
itsme
14 jaar geleden
Ja natuurlijk maakt geluid of hij moet in een vacuum staat, want ook al kan niemand het horen als hij omvalt, geluid maakt hij toch.
Aparte vraag, ik snap hem waarschijnlijk niet helemaal.
Als er een bom ontpoft en niemand hoort het maakt hij toch ook een geluid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een vraag van het type: " bestaat de wereld nog als ik slaap ?"
Er zijn mensen die daaraan twijfelen. Helemaal onzinnig is dat niet, want er bestaat op een zeker niveau wel een verband tussen waarnemer en dat wat wordt waargenomen. Maar ik zou er maar van uitgaan dat die vallende boom wel degelijk geluid maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een boom is nooit alleen.

Toegevoegd na 3 uur:
Alleen het broos krassende geluid van een raaf, treurend om haar te vroeg geboren kroost klinkt zachter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hij maakt geluid . Dieren kunnen immers ook horen of de trilling voelen . Als een vulkaan zeer heftig ontploft kun je het horen of voelen door de trilling maar je hoeft door de afstand het niet meteen te zien . Is hij dan ook niet ontploft?Toch blijft het wel een leuke vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar hebben mijn (ex) buurman en ik ooit eens mee geexperimenteerd,omdat wij dat ook wel eens wilden weten. We hebben toen van gemeentewege toestemming gekregen om bij een boom die op omvallen stond een bandrecordertje neer te zetten. En idd in de eerste de besten nacht met veel wind ging de boom tegen de vlakte! Wij met het recordertje naar huis,de band afgespeeld en wat denk je? Doodse stilte,gedurende de hele afspeeltijd! Dus onze conclusie was: Als er geen waarnemer in de buurt is,dan ook geen geluid. Dat bazuinden we overal rond,tot een week later de buurman bij me kwam en me vertelde,dat we waren vergeten batterijen in het apparaat te doen!
We hebben het experiment nooit meer durven herhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-) +
Natuurlijk maakt ie geluid, maar ja, wat boeit het als er toch niemand is om zich daar druk om te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als een man iets beweerd en er is geen vrouw in de buurt, heeft hij het dan toch fout? Da's net zo'n vraag met net zo'n antwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat deze vraag komt vanuit het waarnemen. Dingen bestaan omdat ze worden waargenomen door mensen en dieren. Bestaat een boom dan dus wel als hij door niemand wordt waargenomen?
Dat is iets waar de meningen in verschillen.
Ik weet het niet!?