hoe kan het dat bij filmpjes waar een atoom bom ontploft alles "weg vliegt" maar de camere zelf blijft staan?

ik hou een presentatie over de atoom bom en ik wou wat filmpjes zien, maar het viel me op dat bij elk filmpje de camera's nauwelijks bewegen maar bijvoorbeeld de auto's helemaal weg vlogen zowat

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (4)

Aan de beelden is duidelijk te zien, dat de camera's op zeer grote afstand staan.
Dus er is gewoon ingezoomd, maar toen wist men nog niet dat de cameralieden zich zelf wel aan straling bloot stelden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hoe kun je dat zien?
zowel links als rechts iets weggeblazen? dat kan ook nog altijd inzoomen zijn....?
Dat is een kwestie van het stevig bevestigen van de camera aan een object dat niet weg wordt geblazen door de luchtverplaatsing.

Als de camera goed wordt bevestigd aan een bunker of een hele zware betonnen paal, dan kunnen goede opnamen worden gemaakt.
Edraket
9 jaar geleden
Omdat alle fragmenten in dit filmpje nep zijn. Dit filmpje is gemaakt ten tijde van de koude oorlog en propaganda was een normaal middel om de vijand af te schrikken.
escape
9 jaar geleden
Omdat dit allemaal opzettelijk was om 'Atomic Annie' uit te testen, zie link http://en.wikipedia.org/wiki/Upshot-Knothole_Grable.

Er werden een maximum aan camera's ingezet en eigenlijk behoort dit nog tot de beginperiode van het atoomtijdperk, maar we moeten deze onderzoeken dankbaar zijn, want, hoewel ze de Korea-oorlog tot primair doel hadden, zijn er enorm veel wetenschappelijke gegevens hieruit gekomen en is ook eigenlijk de waterstofbom hiermee verder tot ontwikkeling gekomen.

Nu kun je het vreemd vinden dat mensen als ik, die voor vrede zijn, blij zijn hiermee, maar dat is omdat je altijd ook eerlijk en niet te naïef mag zijn, en wetenschappelijk onderzoek 'aan de grenzen' is dan wel voor discussie vatbaar maar samen met de ruimtevaart zorgde dit voor de ontwikkeling van computers, de nieuwste camerasensoren, verbeterde stabilisatievoeten.

Ja, veel mensen stonden ook te dicht maar toch was de bom minder krachtig dan voorspeld (net zoals de waterstofbom dan weer krachtiger was dan gedacht, maar duurder dan betaalbaar). Ook op dat vlak leerde men veel bij en is men ook in de nucleaire geneeskunde nadien dankbaar geweest voor deze 'slachtoffers'.

De inkleuring klopt volgens mij echter niet helemaal, op de originelen zag ik nooit deze felle kleuren, dus ik denk dat een deel met de computer 'bijgekleurd' werd (dat kan nu trouwens zelfs met zwart-wit beelden waarvan men het spectrum kan 'hersamenstellen', maar soms oogt dat wat raarder en zijn er soms kleurverwarringen mogelijk).

Bovendien zijn de windsnelheden op het filmpje niet zo heel hoog als je zou denken, het is vooral woestijnzand dat wegvliegt en een lege bus omblazen, dat kan men zelfs met zware ventilatoren met een vermogen van een megawatt.

Wist je trouwens dat er ook wapens bestonden die megawatt aan geluidstrillingen produceren die nog veel meer schade aanrichten?

Of bommen waarmee men heel het computernetwerk in een gebied kan platleggen?

Of bommen waarmee men het doet regen.

De yperiet-gasbommen in de wereldoorlog waren chemisch trouwens even verwoestend qua gevolgen voor menselijk en dierlijk leven.

De nevada woestijn, net zoals Hirosjima, is minder 'bezoedeld' bijvoorbeeld dan Tsjernobyl nu (hoewel ook daar beterschap is).

De VS gingen dan ondergrondse kernproeven uitvoeren, maar Frankrijk (google zoekterm: "Mururoa") en China voerden nog kernproeven bovengronds uit.

http://www.zie.nl/video/wetenschap/Eerste-Engelse-Waterstofbom/m1cz7rnfa68z
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Volgens mij zijn de atoombommen uitgevonden om een eind te maken aan de tweede wereldoorlog en waren ze al lang-en-breed inzetbaar voordat de Korea-oorlog ook maar was begonnen (denk aan Hiroshima en Nagasaki) Daarnaast is me niet duidelijk wat al die variaties van moderne en oude bommen voor toegevoegde waarde hebben bij een vraag die gaat over een camera die niet omvalt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Voor de goede orde ik heb kritiek op dit antwoord, maar die min is niet van mij !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb geen problemen met een min hoor. Wat ik bedoelde versus die camera, is dat die eerste atoombommen op die afstand waar de camera's stonden niet zo heel veel wind veroorzaakten als bijv. een typhoon. Met een waterstofbom, kun je veel meer wind verplaatsen dan een typhoon dan weer. Met de camera's ontdekte men meer problemen met de radio-activiteit dan met ze bestendig te maken tegen de windverplaatsing. Atoombommen op zich waren al een eind uitgevonden, daar heb je gelijk in. De uitwerking liet nog wat op zich wachten. Bovendien zouden er echt maar twee geweest zijn en smeet men daarom zo snel de tweede bom op Nagasaki in de hoop dat Japan zich overgaf, wat ze gelukkig ook deden. Maar ook hier zijn we niet 100% zeker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is gewoon het beste antwoord hoor! +
Je gaat net wat minder specifiek in op de concrete vraag, maar het is eigenlijk duidelijk. De camera's waren gewoon heel goed bevestigd op solide constructies, en die bleven gewoon staan.
Niets van een grote afstand of ingezoomd, gewoon lekker ouderwets: flinke schroeven op een betonnen bunker en klaar is Kees.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gezond verstand Gabi71: het waait ook niet meteen weg bij de eerste stormwind met minnetjes (= tegenwind). ;-)>