Inkt gemaakt met kleur bevat meestal de volgende ingrediënten: aardoliedestillaatoplosmiddel, lijnolie, enige vorm van organische pigmenten en sojaolie.

Voor zwarte inkt omvatten de ingrediënten witte pigmenten die gewoonlijk worden gemaakt van titaniumdioxide in combinatie met roet.
Elk type inkt kan additieven bevatten zoals was, oliën en een of andere vorm van een droogmiddel.

Als een inkt een lijnoliebasis heeft, zal deze drogen door luchtoxidatie. Wanneer alcohol aanwezig is, zal de inkt opdrogen door verdamping.
SimonV