Volgens het deeltjesmodel wel. En aangezien dat nog steeds het model is dat het beste verklaart wat we aan eigenschappen aan stoffen kunnen meten, is het antwoord voorlopig 'ja'. Dit model verklaren we tot waarheid tot er een model is dat de werkelijkheid nog beter beschrijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen bij het absolute nulpunt staat alles stil.

Andere antwoorden (2)

JA

Maar dat is erg kort door de bocht toch?

Vloeistof bestaat uit moleculen die door elkaar kunnen bewegen (gas ook trouwens)

Maar ook in vaste stoffen bewegen de elektronen in ieder geval om de kernen, dus die bewegen ook. De moleculen zitten vaak in een rooster dus die bewegen niet door elkaar

Toegevoegd na 1 minuut:
PS moleculen in vaste stoffen trillen trouwens wel in het rooster, zie ook link
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je haalt 2 dingen door elkaar. Elektronen maken deel uit van atomen, waarvan de atoomkernen vast zitten in een rooster. Meerdere atomen samen zijn moleculen. Zouten en metalen zijn dan ook atoomroosters (toch?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zouten zijn opgebouwd uit ionen. Het bijbehorende rooster is het ionrooster.
amigo
12 jaar geleden
wat haal ik dan door elkaar?
als je deeltjes niet verder definieert kunnen elektronen ook deeltjes zijn, of hele moleculen of atomen
Het is een raar idee, dat die grote robuuste stoel waarop je zo lekker stevig zit, eigenlijk vooreen groot deel is opgebouwd uit..... niets.
Dat wordt verklaard door het feit/vermoeden,dat de moleculen zich zo razend snel van de ene naar de andere plaats bewegen,dat de ruimte er tussen voor ons niet waarneembaar is en het dus als een vaste stof zien.
Dus ja, dat is idd het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Maar hoe kan het dan dat wij op die stoel kunnen zitten? Dat we de ruimte ertussen niet waar kunnen nemen zou toch niet in moeten houden dat hij er niet is.
Bedoel je dan dat we op de stoel blijven zitten omdat wij niet kunnen waarnemen dat het niet mogelijk is???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik het (ook maar een leek) begrijp lijkt/voelt,door de snelheid van die moleculen, die dus bijna,maar niet helemaal, op meerdere plaatsen tegelijk zijn,
de materie vast en ondoordringbaar.
Sorry, dat ik het niet beter kan verwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt het huisdier van meneer Schrodinger er toch nog aan te pas!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie waagt nu zijn poesje aan zo'n experiment?