Is eterniet gevaarlijk?

In mijn huis zit onder de pannen overal eternietplaat, dit zijn eigenlijk asbestplaten ze zijn bruin-geel, zijn deze gevaarlijk zolang er niets mee gebeurt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Effecten van asbest op de gezondheid

Longen met asbestose

Asbest

Zolang asbest in gebonden toestand verkeert, is er geen gevaar voor de gezondheid. Als losse asbestvezels worden ingeademd lopen zij vast in de kleine luchtwegen en longblaasjes.

Daar worden de kleine vezels opgenomen door macrofagen (opruimcellen). Vezels die hiervoor te groot zijn, kunnen gaan migreren (wandelen) in de weefsels

. Ook kunnen zij zich via de lymfebanen verspreiden en zo terechtkomen op plaatsen ver verwijderd van de kleine luchtwegen. Opgehoeste losse vezels en macrofagen kunnen worden ingeslikt en verlaten het lichaam via het darmstelsel.

Asbestziekten

Als gevolg van blootstelling aan asbest, kunnen verschillende asbestziekten ontstaan:

asbestose
asbestpleuritis
longkanker
mesothelioom (zowel aan longvlies, buikvlies als hartzakje)
pleura verdikking

De meeste ziekten openbaren zich pas tientallen jaren nadat de blootstelling aan asbest heeft plaatsgevonden en zijn niet of nauwelijks te genezen. In Nederland sterven volgens de Gezondheidsraad jaarlijks naar schatting zo'n 1600 mensen aan asbestziekten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Etex Group NV is een internationale fabrikant van dakbedekking en andere bouwmaterialen.

Het bedrijf is in 1905 in België opgericht als Eternit door Alphonse Emsens die een licentie had verworven voor het maken van cement dat versterkt is met asbestvezels; asbestcement.

Deze techniek was in 1900 gepatenteerd door de Oostenrijkse uitvinder Ludwig Hatschek....

Eternit was dus de naam van het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gelukkig ben ik de 60 al ruim gepasseerd,dus over plusminus 20 jaar zien we wel verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar alsnog bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De blauwe asbestvezel is het gevaarlijkst.

Andere antwoorden (3)

Ze zijn ongevaarlijk zolang de niet verpulveren. Asbest is namelijk niet kankerverwekkend als het een blok is, maar wel als het verpoederd is en ingeademd wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe zijn ze ongevaarlijk als ze in het geheel blijven. Breek je deze platen, of er valt een boom op je dak, dan zit je met een probleem. Piepkleine gevaarlijke stoffen vliegen in het rond en als je deze inademt, kan je wel eens longproblemen krijgen. Dus; zolang er niets gebeurd ben je veilig maar dit is net hetzelfde zeggen: zolang een bom tikt, is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste van je zin is het belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, zo is het :)
Klein beetje gevaarlijk is het wel. Dicht de zolder goed af met isolatiemateriaal en voorkom dat vogeltjes of insecten daar kunnen nestelen. Ventileren kan misschien beter met een schoorsteentje dan via kieren. In de toekomst is het wellicht mogelijk om subsidie te krijgen voor om het goedje weg te laten halen. Bij boeren was dit al het geval.