kan je condensators in serie schakelen?

Voor een begrenzer moet ik een condensator van 2µf hebben. maar mijn probleem is dat ik alleen maar condensatoren van 1µf heb liggen.
Kan ik deze condensatoren in serie schakelen om er 2µf van te maken?
Als dit niet kan is er dan wel een andere optie?
gr

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Bij condensatoren moet je ze parallel schakelen om een hogere waarde te bereiken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bedenk dat de nauwkeurigheid van condensatoren vaak niet erg groot is, vooral elektrolytische typen zijn onnauwkeurig.
Alleen in schakelingen waar een tijdconstante bepaald moet zijn is de nauwkeurigheid van belang.
Vaak kun je die ook bereiken door de weerstand die tezamen met de condensator de tijdconstante bepaalt aan te passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om een simpele begrenzer voor een brommer dus dat moet kunnen.
hoe meer µf hoe langzamer je kan.
Dus het komt niet al te nauw;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 2 condensatoren van 1µF parallel schakelt krijg je 2µF, je moet wel in de gaten houden dat condensatoren een maximale spanning hebben, maar als jouw tweede condensator identiek is aan de eerste dan kun je ze zonder probleem parallel schakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok dit gaat wel goedkomen dan.
Het zijn identieke condensatoren en max spanning is 25 voltrok en er gaan er maar 12 overheen
Bedankt
Gr jay