Poep bestaat voor 75% uit vocht. De overige 25% bestaat voor 1/3 uit vezels waarvan het lichaam van mening is dat deze niet verteerbaar zijn, maar die wel behulpzaam zijn bij het door het verteringsstelsel
transporteren van de poep. Nog eens 1/3 bestaat uit dode bacteriën, die behulpzaam waren bij het verteringsproces, en die afkomstig zijn uit uw eigen darmflora. De overige 1/3 bestaat uit vet (w.o. cholesterol), anorganisch zout, dode cellen, slijm dat dienst doet als voering van uw darmstelsel, proteïne en levende bacteriën.

De hoeveelheid vocht dat poep bevat is overigens behoorlijk variabel. Zo kunt u zich voorstellen dat er bij iemand met diarree veel meer water in de poep zit. De hoeveelheid water die in poep zit heeft er ook te maken met hoe lang de poep in het verteringsstelsel blijft. Hoe langer in het stelsel, hoe minder water er in uw poep zit omdat uw lichaam vocht onttrekt aan de poep.
12 jaar geleden
Op de site van het Klokhuis staat een duidelijk filmpje!