Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de risico's wanneer je in plaats van buta- of propaangas, autogas (verkocht bij de benzinepomp) gebruikt om te koken en/of verwarmen?

Het schijnt dat er 'vulnippels' (tja, zo heet dat nu eenmaal! Wel een raar woord, niet dan?) zijn waarmee je bij de benzinepomp je gastank(je) voor de camping -of ander gebruik- kunt vullen met autogas. Stel dat ik zo'n nippel kan bemachtigen wat is daarbij dan het risico als ik bijvoorbeeld kook of verwarm met autogas? Is er (een groter) ontploffingsgevaar of komen er meer schadelijke dampen vrij? Is het strafbaar ook, zoals bij zgn. "rode" diesel-brandstof (voor tractoren)? Wat nog meer misschien?

Toegevoegd na 15 minuten:
Als het veilig is, hoe weet ik dan dat zo'n tank met autogas vol is? Spuit het gas er uit, net zoals bij benzine?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
703

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

de brander is afgesteld op butaan of propaan, dat heeft verschillende eigenschappen zoals verbrandingstemperatuur.
En volgens mij staat bij elke LPG pomp dat vullen van dergelijke tanks verboden is.
Je loopt volgens mij redelijk kans op ontploffingen omdat de druk bij gebruik va LPG wel 's te gemakkelijk op kan lopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, gek en geniaal liggen dicht bij elkaar ;-)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding