Waarom mag je nooit een roetende vlam gebruiken om iets op te warmen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K
Amadea
7 jaar geleden
Omdat je dan roetdeeltjes in zou kunnen ademen, en die kunnen kanker veroorzaken.
erotisi
7 jaar geleden
Misschien ook nog door het vrijkomen van koolmonoxide dat giftig is voor de mens. https://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofmonoxide
Thecis
7 jaar geleden
@amadea,
Zoals je al zei, dit is de categorie natuur- en scheikunde. Wanneer je dit doet, behoort en goede afzuiging te zijn en heb je daar geen last van. Zie verder mijn antwoord

Antwoorden (3)

Iets opwarmen met een roetende vlam kan je doen, maar dat is niet verstandig. Waarom? Nu een roetende vlam wijst op een onvolledige verbranding van het gas of de brandstof die je gebruikt. Bijgevolg is de omzettting naar warmte niet optimaal en de temperatuur, die de gassen in de vlam kunnen bereiken, is dan ook lager dan in het geval dat de verbranding optimaal gebeurt. Dus het gaat langer duren eer je maaltijd opgewarmd is en je gaat dan ook meer brandstof verbruiken.
Het probleem is in vele gevallen onvoldoende lucht of een niet efficiënte menging van lucht en gas (denk in dit geval aan het gebruik van een gasfornuis). Je kan dat verhelpen door lucht mechanisch in te blazen zodanig dat je een verbeterde verbranding krijgt en dat je ook een hetere vlam krijgt. Dit kan je ook zien aan de kleur van de vlam. Die verandert dan van eerder oranje naar blauw.
Een tweede reden om dat te proberen te vermijden is dat zich roet aanzet op de kookpannen. Dit krijg je er moeilijk of helemaal niet meer af en het oogt minder mooi.
fremar
7 jaar geleden
Dat mag wel! Ik heb deze zomer meerdere keren zo'n vlam gezien bij barbecueende buren en zelf heb ik het wel eens gedaan met een propaangastoestel aangesloten op een butagasfles.
Het walmt en stinkt maar het is niet verboden tenzij er een A.P.V. geldt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een roetende vlam is inefficient en produceert inderdaad roetdeeltjes die op en in je glaswerk gaan zitten. Als het op je glaswerk zit, kan je er niet meer goed in kijken naar wat er precies gebeurd.

Echter, het kan ook in je glaswerk gaan zitten (lucht terugslag) waardoor je bij je reactie ineens rekening moet gaan houden dat er koolstof in je reactiemengsel komt.

Een ander punt is dat een gele vlam veel kouder is dan een blauwe vlam. En sommige reacties hebben echt die hogere temperatuur nodig voordat de reactie begint (sterker nog, slechts enkele reacties starten bij die lage temperatuur)
Daarbij verloopt een reactie sneller bij hogere temperatuur, dus ben je o.h.a. ook sneller klaar.
Thecis