Zijn er tabellen met het gemiddelde zoutgehalte van zeeën en oceanen?

Dit is o.a. van belang voor duikers (lood) en het trimmen van ballasttanks van onderzeeërs.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Niet alle zeeën en oceanen zijn even zout. Het gemiddelde over alle zeeën en oceanen is 35 ppt (3,5%).
De verschillen worden veroorzaakt door neerslag en verdamping. Zie kaartje.

Toegevoegd na 1 uur:
En niet te vergeten de zoutvoorspelling voor Hoek van Holland. Erg zoet water vind ik.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alle zeeën en oceanen zijn even zout... Misschien lokaal hele kleine verschillen daargelaten, maar globaal is elke zee even zout...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zoutgehalte (saliniteit) kent kleine verschillen.
Dit is afhankelijk van de instroom van zoet water (bv noord- en zuidpool) en in de tropen daar waar grote rivieren in zee uitmonden. In een onderzeeer merk je dat als je onderwater vanuit de Atlantische oceaan bv de Rio Plata nadert. Daarnaast is de temperatuur van het water van belang. Want hoe kouder, hoe "dikker", dus meer kilo's per liter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is wel degelijk zoals hierboven aangegeven verschil in zoutgehalte.
Iets waar schepen met laden rekening mee houden. immers hoe zouter hoe meer draagkracht.

Dit kan je zien aan een schip aan de zijkant. Dit heet het Plimsoll merk

JE ziet dat daar makkelijk een meter tussen kan zitten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duikers rekenen met een massa van 1024 kg per M³voor zout water en 1000 kg voor een M³ ,eventuele kleine verschillen worden niet meegeteld omdat ook de temperatuur en diepte meeteld en je niet iedere gram verschil hoeft te weten, kleine verschillen vangt de duiker op door de hoeveelheid lucht in zijn longen en trimvest aan te passen.
ook bij ondezeeres werkt dit ongeveer zo al word daar het optimale trimvermogen berekent door computers
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ domblondje, vooruit dan ik zal het proberen, zoet water heeft een soortelijke massa(dit is het standaard gewicht van de stof bij een vooraf bepaalde temperatuur met een vooraf bepaalde inhoudsmaat)van 1 kg per liter dus 1000 kg per m³ omdat 1 m³is gelijk aan 1000 liter,zout zeewater heeft een soortelijke massa van 1024 kg per m³ oftewel 1024 gr per liter omdat het oppervlaktewater (dit is alle water wat je aan de oppervlakte van de aarde vind, dus zeewater, rivierwater enzovoort.niet altijd dezelfde temperatuur heeft is de dichtheid (zoals de meeste stoffen zet water uit als het warmer word en krimpt het als het kouder word, tot ongeveer 4 graden celcius daarna zet het weer uit.)niet altijd hetzelfde en dat heeft ook weer invloed op de massa per m³omdat warm water iets lichter is dan koud water.Als je deze verschillen in temperatuur zou moeten meerekenen zou je als duiker nooit goed zijn uitgelood, ook omdat door de druk van het water de duiker zich zelf steeds aanpast aan de diepte waarop hij zich bevind,door meer of minder lucht in zijn of haar trimvest te pompen of door dieper in of uit te ademen.
ik hoop dat dit duidelijk genoeg is en dat je het nu snapt zoniet stuur je nog maar een nieuw berichtje