Een elektrische weerstand is een component die als bouwsteen word gebruikt in elektronische apparatuur.
Deze weerstand is van één van de vele componenten die samen met andere componenten zoals bijvoorbeeld condensatoren, diode's, chips en transistoren op een print zitten/in je een apparaat zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Elektrische weerstand is de elektrische eigenschap van materialen om de doorgang van elektrische stroom te bemoeilijken en te verstoren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een weerstand heeft het zelfde effect voor de hoeveelheid stroom die door een draad stroomt, als een voet op een waterslang. Trap je hard is er veel weerstand, en komt er weinig water(lees stroom) door, trap je zachtjes dan gaat er veel water(lees stroom) door heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgt ook uit de wet van ohm.
U = I keer R
Voltage = stroom maal weerstand

De eenheid van voltage is volt.
bijvoorbeeld 12V (12 volt)

De eenheid van stroom is ampère (A)
Bijvoorbeeld 0,12A, 12 honderdste ampère

De eenheid van stroom is ohm
Deze wordt weergegeven door de Griekse letter
omega, dat lijkt op een hoefijzer met de open zijde naar onder.

Dus als er over een draad 12V wordt gemeten
En er een stroom van 0,12A doorgaat
Dan kan je de weerstand van de draad berekenen.
U=I maal R daaruit volgt
R=U/I = 12/0,12 = 100 ohm

=====

Dus als I nul ampère is en er staat spanning over de draad dan is de weerstand oneindig.
12/0 = oneindig
I = 0 ampère wil zeggen dat er geen (stroom/)elektronen door de draad gaan.
(Dit is een praktische zienswijze voor wat er gebeurd)

Als je voltage over de draad meet wil dat zeggen dat er aan de ene eind van de draad meer elektronen bevinden dan aan de andere kant.

Groet en succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wat dieper wilt gaan:
Een elektrische stroom is een stroom van vrije elelektronen.
Elektronen die van het ene atoom naar de volgende 'schuiven'. (schilhoppen). De ontstane plaatsen in de elektronenschil van het verlate atoom kan dan weer opgevuld worden door de ektronen die zich losrukken van de volgende atomen onder invloed van 'spanning'. Het is dus niet zo dat een willekeurig elektron onder invloed van spanning van het ene punt in een geleider naar het andere punt vloeit. Het is dus een dominoeffect. De snelheid waarmee dit gebeurt is nagenoeg direct. Je kan dit vergelijken met een rij knikkers die je door een pvc buis duwt; stop je er aan de ene kant 1 in, komt er aan de andere kant 1 uitgevallen. Het LIJKT alsof de knikker met een rotsnelheid door de buis heen gaat maar feitelijk is het een andere.

Nu is het met een bepaalde hoeveelheid stroom zo dat het heel veel van deze 'transacties' betreft. Is er een materiaal wat moeite heeft met het 'vrijmaken' van elektronenplekken, spreekt men over elektrische 'weerstand'.

Energie zal dan omgezet worden in warmte of in licht. (of beide). Je ziet dit bijvoorbeeld in weerstanden, warmteelementen of lampen.