Waterdamp trekt op enig moment samen tot druppeltjes (condensatie). Die druppeltjes zijn in tegenstelling tot de waterdamp, onderhevig aan zwaartekracht. Die gaan bij het bereiken van een bepaald gewicht dus vallen. Tijdens het vallen sluiten ze meer druppeltjes in en groeien. In krachtige buienwolken zijn opwaardse stromingen van lucht waarin die druppeltjes weer omhoog zullen gaan. Al stijgend vangen ze nog meer water in, hoger op bevriezen ze en groeit er ijs aan. Tot ze weer te zwaar zijn en gaan vallen.
En zo voort.

De reden dat het nooit één grote druppel zal worden is vooral dat de druppels die er groeien enerzijds door weerstand van de lucht waardoorheen ze vallen, uiteen worden getrokken en anderzijds het vallen ze deels weer doet verdampen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Tot op zekere hoogte zijn wolken samengeklonterde waterdeeltjes. Je aanname is correct maar het tweede deel van je vraag is dat (dus) niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat doen ze wel, alleen heeeeeeeeeeel langzaam. De reden waarom de minieme waterdruppeltjes in een wolk groter worden en volwaardige regendruppels worden is dan ook niet de onderlinge aantrekkingskracht, maar turbulentie (waardoor ze tegen elkaar botsen en samengaan) en een ingewikkeld verschijnsel dat in het kort er op neer komt dat water verdampt uit de vloeibare druppeltjes en aangroeit bij ijskristallen (die allebij naast elkaar aanwezig zijn in de meeste wolken).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat doen ze dus wel en als de deeltjes zwaar genoeg zijn valt het spul uit de lucht. das dus regen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat doen ze wel....totdat de waterdruppels zwaarder worden en naar de aarde vallen.(=regen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat druppels hun kritieke massa, het gewicht waar ze turbulentie en luchtdichtheid overwinnen, al veel eerder bereiken. Ongeveer wanneer ze zo groot zijn als, wel...druppels.