Waarom zijn inmaaktijden bij het wecken anders bij andere hoogtes?

Ik denk dat dit meer met wiskunde te maken heeft, dus vandaar mijn vraag hier.

Ik gebruik veel inmaakrecepten van Amerikaanse websites. Daar geven ze echter altijd bepaalde hoogtes mee die afhankelijk is van de inmaaktijd.

Bijvoorbeeld: "if you are at sea level (up to 1,000 ft) boil pint and/or quart jars for 25 minutes. If you are at an altitude of 1,000 feet or more, see this chart."

Ik ga er altijd maar vanuit dat ik op "sea level" zit, maar waarom zijn de tijden anders bij andere hoogtes? Volgens mij blijft dan toch de waterdruk in de ketel wel hetzelfde?

Toegevoegd na 6 minuten:
Of beter nog natuurkunde bedenk ik mij achteraf...

Toegevoegd na 8 minuten:
Even verplaatst dus...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het koken van water is het door de hele vloeistof heen verdampen van het water. Dit bereik je op het kookpunt van water. Tot nu toe is dit bekend. Nu moet je weten dat je water ook kan laten koken door de luchtdruk enorm te verlagen: Een vloeistof wordt bij elkaar gehouden door de omliggende druk; Bij lagere druk gaat een vloeistof sneller koken.

Bij een hele lage luchtdruk bestaat geen vloeibaar water bij normale kamer temperatuur. Denk maar eens aan een fles gas: Daar zit het gas in als een vloeistof, maar zodra je de gaskraam opendraait verdampt het gas in de fles, doord e verlaagde druk. Hetzelfde gebeurt met water.

In de bergen is de luchtdruk wat lager dan op zeenivo. Hierdoor wordt de temperatuur waarop het water niet meer kan bestaan als vloeistof lager. Dus kook het water op een lagere temperatuur => Het eten wordt niet zo heet en heeft langer nodig om gaar te worden. Een snelkook pan gebruikt dit principe door de druk in de pan op te laten lopen: Hierdoor wordt het kookpunt van water vehoogt en kookt je eten op een hogere temperatuur en is sneller gaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kampeerders en bergbeklimmers die op grote hoogte willen koken, gebruiken vaker een hogedrukpan. Op grote hoogte is de luchtdruk namelijk zoveel lager dat water bij een veel lagere temperatuur kookt. Koken in water maakt het voedsel dan niet gaar. Bovendien worden eventuele ziektekiemen in het rauwe voedsel niet onschadelijk gemaakt.
Dit is dus de reden dat je met wecken meer tijd nodig hebt, om alle bacterien te doden. Op zeer grote hoogte zal het totaal onmogelijk zijn om te wecken, maar ik neem aan, dat je niet op de top van de Mont Blanc gaat zitten, om een maaltje spercibonen te wecken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heeft idd met natuurkunde te maken. Nu hoop ik dat ik 't goed heb... Hoe hoger je zit hoe minder druk nodig omdat de hoogte al een druk heeft. Net als in de bergen. Zuurstof is minder. Ik ga de exacte uitleg nog even opzoeken maar dan heb ik ff m'n laptop nodig (die ff niet in bereik is ) trouwens wel leuk dat je nog weckt. Hoor je niet vaak meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is omdat de kooktemperatuur op verschillende hoogtes afwijkt door de drukverschillen die bij hoogteverschillen horen .