Mag je verder tv zien bij onweer?

Ik mocht nooit verder tv zien als het onweerde.....Dit was gevaarlijk zeiden mn ouders en groot ouders. Daarmee deed ik altijd tv uit.Toen ik op een moment bij mensen kwamen die de tv lieten spelen bij een onweer met hevig gebliksem en gedonder, zei ik doe die tv uit das gevaarlijk zeiden ze dit kan geen kwaad......toch liep ik daar niet meer op mijn gemak.
Nu zijn er weer hevige onweders, en komt die vraag mij toch weer op......Maakt het nu een verschil dat je tv speelt, verder computerd etc......

Toegevoegd na 11 minuten:
ook mocht ik niet telefoneren.....Met de vaste lijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
33.1K

Het beste antwoord

Vroeger... toen de TV nog van een antenne kwam... kon je idd beter je TV niet aan hebben met onweer. De antenne stekker (en netspanning) uit het toestel halen was een heel goede manier om je (kostbare) TV te beschermen tegen bliksem schade. Ook oude analoge telefoonlijnen kunnen daar kwetsbaar voor zijn.

De nieuwe digitale systemen branden al door met een paar volt teveel op het systeem. De kabels zijn steeds vaker van glasvezel dat geen stroom geleid en er zitten nog andere apparaten tussen (modems, decoders ed.). Tegenwoordig is dus de kans dat je forse schade oploopt door een indirecte blikseminslag een stuk kleiner (in veel gevallen nihil). De kans dat je zelf zo geraakt wordt nog veel minder. Moderne TV's zijn gevoelige stukjes microelektronica tov de oude CRT toestellen die behoorlijk robuust waren maar ook dergelijke klappen verder in het toestel toelieten. Hetzelfde geld voor de telefoon. Het hele vaste netwerk in Nederland is digitaal met ook weer veel glasvezel. Een bliksem inslag komt niet verder dan het eerst volgende tussenstation dat dan doorbrand. Met een normale vaste telefoon loop je nog wel wat risico op schade door een inslag zeer dicht in de buurt.

Let wel op dat moderne TV's en computers heel gevoelig zijn voor zelfs kleine piekspanningen. Meestal is de interne beveiliging wel genoeg maar bij (zwaar) onweer kan het geen kwaad die apparaten los te koppelen van de netspanning en netwerken. Het zijn immers dure dingen. Je internet verbinding is nog het veiligste deel daar je nog je modem er tussen hebt zitten. Als je een stekkerdoos gebruikt met een piekspanning beveiliging (de meeste mensen gebruiken die al voor hun computer en er zijn ook stekkerdozen die een utp en telefoon aansluiting hebben met een beveiliging.) is ook dat veilig te noemen en kan je het apparaat eigenlijk rustig aan laten staan. De kans dat je apparatuur beschadigd raakt ondanks een dergelijke beveiliging is volgens mij niet groter dan een willekeurige andere oorzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Bij ons thuis is het normaal om, als het onweert, de tv en de computers uit te doen EN de stekkers uit het stopcontact te halen. We hebben al eens inslag gehad vlak in de buurt en de computers die toen wél nog in het stopcontact zaten waren kapot en hebben we moeten (laten) vervangen. De computers die niet op het lichtnet waren aangesloten (o.a. 2 laptops), was niks mee aan de hand, ook al draaiden die gewoon nog tijdens het onweer. De stekker uit het contact halen is bij ons de norm, waarbij de desktops en de tv dan (per definitie) uitgaan, maar je wel verder kan op laptops.

Toegevoegd na 26 minuten:
Over je uitbreiding over de telefoon:

Telefoneren als het bliksemt (zeker via de vaste lijn) is inderdaad geen goed idee. Stel dat het inslaat en het bereikt je telefoon, dan heb jij dat stuk techniek naast je oor. Lijkt me niet bepaald gezond. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt afgeraden niet te doen, maar of een tv of dergelijke nu beveiligd is met onweervoorziening of niet, als de bliksem inslaat dicht bij een huis dan raakt deze toch defect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien je leeftijd (41) kan je je ook vast nog herinneren dat er vroeger een antenne op het dak stond voor de ontvangst van de tv en radio, die zorgde ervoor dat tv kijken tijdens onweer niet aan te raden was, doordat de antenne hoog boven het huis uitkwam bestond de kans dat hier de bliksem insloeg.

Wat nu kan gebeuren is overspanning in het elektriciteitsnet, de electrische ontlading van de bliksem kan storingen veroorzaken in het elektriciteitsnet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij ons stond er geen antenne meer, was het al distributie......maar weet wel dat we eens een inslag gehad hebben....Maar zoals mum muf zegt, was dit bij ons zeker de gewoonte bij onweer geen tv, geen telefoon....een pc had ik niet. Maar tis dat ze hier de tv laten spelen, computeren ze er op los......Ja wat moeten ze anders doen bij dit slechte weer.De kids en papa maken zich geen zorgen maar de mama wel........
Theoretisch gezien kan de bliksem inslaan, en bij onweer dat dichtbij is raadt het KNMI dan ook aan om apparaten te ontkoppelen. Aan de andere kant moet je je realiseren dat het onweer dan wel dichtbij moet zijn (dus als er geen of nauwelijks tijdsverschil is tussen donder en bliksem).

Bovendien zal een eventuele blikseminslag altijd proberen te ontladen via het hoogste punt. Als je dus in een dichtbevolkt gebied zit, of er zijn adequaat bliksemafleiders e.d. aangebracht, dan wordt dit risico tot een minimum beperkt. Er bestaat dus een risico, maar in de meeste gevallen is het veilig genoeg om gewoon verder TV te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat zou kunnen gebeuren bij onweer.
Bij een inslag kan de bliksem via het lichtnet of kabel in je t.v. komen.
Maar ook kan dat via de grond, je aarde van het lichtnet binnen komen.
Of via de T.V. kabel die ergens buiten uit een kastje komt.
En als laatste kan het electromagnetisch veld bij een inslag dichtbij, zo sterk zijn, dat ook alle apparaten die niet zijn aangesloten,ook stuk zijn.
Bij hevig onweer niet bellen.
Niet douchen.
Niet aan of bij waterleidingen staan, dus geen kraan gebruiken.
Niet buiten gaan staan kijken.
De kans op een inslag is echter ongelooflijk klein!
Ben je echt heel erg bang, ga dan in een auto zitten, daar kan je echt niets gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een direkte inslag is, of een inslag vlakbij, kan er heel veel kapotgaan.
Alleen de TV uitzetten, of de antenne eruit is dan niet voldoende: je zult alle apparatuur los moeten koppelen, zowel van het lichtnet, als van het netwerk.
In een modern huis, met meerdere tv's, computers, videorecorders of kabelkastjes is dat eigenlijk nauwelijks te doen.
Gewoon maar het beste er van hopen dus :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat dateert uit de tijd van de dak antenne nu hebben we kabel.als het bijvoorbeeld in amsterdam onweert,en je woont in alkmaar,kun je gewoon tv blijven kijken is mij verteld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja als het in Groningen onweert kan ik in Rotterdam ook gewoon tv kijken
beetje raar antwoord
Het is niet zo slim om tv te kijken als het onweert, er is niet zo veel gevaar maar ik zou hem toch uitzetten als het onweer erg dichtbij is. Voor de rest kun je beter ook geen bad nemen of telefoneren met de vaste lijn.