Copernicum is het zwaarste element dat tot nu toe ontdekt is, het is wel gemaakt door wetenschappers en komt van nature niet voor op aarde. Van de elementen die wel van nature op aarde voorkomen is uranium de zwaarste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

platiniridium is het zwaarste element op aarde met een soortelijk gewicht van 22,7kg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zwaarste element heet nu copernicium (19 feb 2010,)

Het zwaarste element ter wereld heet vanaf vandaag copernicium. De internationale vereniging van chemici heeft die naam, die was voorgesteld door de wetenschappers die het veertien jaar geleden ontdekten, officieel goedgekeurd.
Het element is vernoemd naar de Poolse wetenschapper Nicolaus Copernicus (1473 - 1543) die ontdekte dat de aarde niet het middelpunt van het heelal is, maar om de zon draait.
Gemaakt
Een copernicium-atoom is 277 keer zo zwaar als een waterstofatoom. Het atoomnummer van het element is 112; het symbool wordt Cn.
Het werd bij experimenten in 1996 voor het eerst vervaardigd. De wetenschappers creëerden het door twee andere zware atomen tegen elkaar aan te schieten. Lang konden ze niet genieten van hun schepping: het heeft een halfwaardetijd van 0.6 milliseconde.