wie kan mij de relativiteitstheorie makkelijk uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De relativiteitstheorie is niet makkelijk en daarom niet relatief makkelijk uit te leggen.
jc54
13 jaar geleden
Einstein!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke?
De speciale relativiteitstheorie of de algemene relativiteitstheorie.
jc54
13 jaar geleden
Die van Einstein. Wat gemakkelijk is voor jou, kan moeilijk zijn voor mij!!!!!!!!
Wat een antwoord is voor mij, kan een reactie zijn voor moderators.
Alles wat overtroffen kan worden is relatief t.o.v. het grotere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@jc54:
2Einstein heeft twee van die theoriën opgesteld: de speciale en de algemene. Dus nogmaals: welke wordt er bedoeld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de e=mc² theorie
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reactie op het beste antwoord: Dit is een waarnemingsprobleem en geen verandering van de tijd !!
Als je een tweede identieke klok in je hand meeneemt in die achterwaardse beweging blijft de tijd overal hetzelfde...
Egbert

Het beste antwoord

Stel dat je naar een klok kijkt.
Het licht van de klok komt in je ogen; daardoor zie je de klok.
Dat licht komt met de lichtsnelheid in je ogen.
Nu loop je achteruit, maar blijft wel naar de klok kijken.
Het licht van de klok komt iets later in je ogen.
De tijd die je nu ziet klopt dus niet helemaal meer, vergeleken met iemand die naast de klok staat en ook kijkt.
Nu is het 11 uur precies en jij gaat plotseling met de lichtsnelheid van de klok af.
Het beeld van 11 uur kan jou nog net bijhouden, maar het beeld van 1 seconde over 11 kan jou nooit inhalen, dus dat zul je nooit zien.
Het blijft in jouw beleving 11 uur als je naar de klok kijkt.
Je gaat nu met de lichtsnelheid en de tijd staat stil.

Makkelijker kan ik het niet maken, maar de vraag om de relativiteitstheorie makkelijk uit te leggen, is niet te doen.
Het is een zeer moeilijke theorie.
Daar zul je mee moeten leren leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind dit een erg goed antwoord dus+++++++++++
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je een tweede identieke klok in je hand meeneemt in die achterwaardse beweging blijft de tijd overal hetzelfde...
Egbert

Andere antwoorden (4)

ik kan het helaas alleen maar met de opmerkingen eens zijn. Ooit heb ik (een deel van) de theorie toegelicht gekregen met als voorbeeld een rijdende trein. Als de trein 100 km/uur gaat en je loopt met 5 km/uur naar voren ga je tov het landschap opeens 105 km per uur. Dit zou bij de lichtsnelheid anders liggen, daar kan dat niet. Ik was zelf even aan het zoeken met "relativiteitstheorie voor dummies" op google maar zelfs daar vond ik het verhaal voor iemand die het (ooit) heeft begrepen (ik dus) al heel snel zeer verwarrend. Helaas dus, is moeilijk, ik denk dat je vraag niet te beantwoorden is. Mocht je interesse hebben in dat "treinverhaal" kan ik dat nog wel uitbreiden
amigo
13 jaar geleden
kan een vlieg sneller vliegen dan een trein op volle vaart? Als de vlieg in de trein vliegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het principe van de relativiteit;
Je zit in de trein, je kijkt naar buiten naar de trein naast je en je denkt dat je al rijdt. In werkelijkheid rijdt de trein naast je in de tegenovergestelde richting en jouw trein staat nog steeds stil.
Of; Je zit in de auto achter het stuur en plotseling trap je op je rem omdat je het gevoel krijgt dat je achteruit rijdt.
Dan blijkt dat je buurman in de file langzaam vooruit reed.

Wij hebben blijkbaar alleen gevoel voor snelheid ten opzichte van iets anders en niet voor de absolute snelheid.
13 jaar geleden
Tja, er zijn twee van die theoriën. De speciale en de algemene. Maar geen van beiden zijn makkelijk. Verre van dat.
Als er een makkelijke uitleg bestond, zouden weinig volwassen mensen nog vragen hoe 't makkelijk uitgelegd kan worden.

De speciale relativiteitstheorie: "De theorie gaat ervan uit dat waarnemers in inertiaalstelsels die ten opzichte van elkaar een eenparige beweging uitvoeren niet kunnen bepalen wie van beiden een "absolute beweging" uitvoert en wie stilstaat." Bij deze theorie hoort: E=mc^2

De algemene relativiteitstheorie: "De theorie gaat anders dan de speciale relativiteitstheorie over de zwaartekracht en de kromming van de ruimte. Einstein voorspelde correct dat licht van verre sterren dat langs de zon scheert in het zwaartekrachtsveld van de zon wordt afgebogen. Na de vele kwantitatieve experimentele bevestigingen van de theorie, werd de relativiteitstheorie beroemd als een elegante opvolger (verfijning) van de voorheen bekende zwaartekrachtstheorie van Newton."