er is warmte als deeltjes (moleculen) sneller gaan bewegen, maar wat is warmte precies?

is dat a: het snel bewegen van deeltjes
of is dat b: het botsen van deze snel bewegende deeltjes
of c: nog een andere mogelijkheid die ik niet hier bedenk

(ervaren wij dit doordat er deeltjes tegen ons aanbotsen?)

indien het het antwoord a is: waarom heet warmte dan niet kinetische energie
indien het b is: wat komt er dan vrij? spanningsverschillen? (alfa, beta, gamma) straling?

graag alleen antwoorden met bron en benodigde kennis

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Binnen een voorwerp of een gas wordt continu kinetische energie tussen de samenstellende deeltjes uitgewisseld. Dit is een willekeurig proces en de uitkomst wordt bepaald door de actie en reactiekrachten en de massa's van de botsende deeltjes. Voor alle deeltjes tezamen kun je dan een gemiddelde kinetische energie vaststellen, en dat is wordt de temperatuur genoemd. Deze is onafhankelijk van de massa van het deeltje. Bij de temperatuur gaat het alleen over deze willekeurige voortdurend uitwisselende bewegingen. De energie die de deeltjes hebben ten gevolge van het bewegen van het voorwerp zelf telt dus niet mee. Vanwege de quantummechanische effecten zijn er ook andere complexe definities van de temperatuur.

Elektromagnetische straling komt vrij door versnellingen van de elektronen, dus zelfs bij lage temperaturen wordt er elektromagnetische straling geproduceerd bij elke botsing. Alfa beta en gammastraling worden hierbij niet gevormd, alleen gammastraling is elektromagnetische straling en die kan in principe bij zeer hoge temperaturen gevormd worden, maar dat is niet gebruikelijk, normaal gesproken wordt deze straling gevormd, wanneer een atoomkern weer terugvalt naar een niet aangeslagen toestand, nadat de kern eerst een radioactief vervalproces heeft ondergaan. Hierbij gaat het dus om versnellingen van geladen kerndeeltjes ipv versnellingen van elektronen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Warmte is de gemiddelde kinetische energie van alle moleculen in een stof.
Voor een volledige uitleg zie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoewel ik je antwoord waardeer, had ik zelf ook al op Wikipedia gekeken om antwoord te krijgen op deze vraag. en je zegt warmte is de gemiddelde kinetische energie van alle moleculen. maar is dat omdat de moleculen zonder kinetische energie niet kunnen botsen??
of ook wel kan één molecuul warmte veroorzaken??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het botsen is geen voorwaarde voor het verschijnsel warmte, in een vaste stof trillen moleculen in het kristalrooster, in een gas dwarrelen ze rond.
Als je twee objecten laat botsen komt ook warmte vrij, maar omgekeerd is voor warmte zijn geen botsingen tussen moleculen vereist.
Als er op moleculair niveau warmte geproduceerd wordt door het botsen van moleculen dan is de toename van kinetische energie van het ene molecuul gelijk aan de afname van kinetische energie van het andere molecuul.
Als alle moleculen geen kinetische energie hebben dan is de temperatuur op het absolute nulpunt geraakt (0 Kelvin)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. vaste stof heeft niet altijd een kristalrooster
2. voor warmte zijn geen botsingen tussen moleculen vereist... heb je daar een bron voor??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb daar geen bron voor, maar logisch nadenken brengt het volgende: als in een gas twee moleculen elastisch botsen dan zal de totale kinetische energie gelijk blijven, de gemiddelde kinetische energie in het gas zal ook niet toenemen -> de botsing levert geen "extra" warmte op!
De botsingen zijn altijd elastisch zolang je niet de botsingen laat gebeuren in b.v. een deeltjesversneller.