Als je oude transformator olie , verwarmd naar 80 graden ,zitten er dan pcb,s in de dampen die daar af komen ??

Ik werk sinds kort bij een bedrijf waar ze chem. afval verwerken . Nu is er een partij zooi, afgewerkte olie , water, waarschijnlijk benzine , en oude transformator olie , en voor zover ik weet zitten daar pcb,s in ,niet fijn dus .
De hele soep is verwarmd naar 80 graden , en word verpompt in een open binnenvaart tanker , dus daar komen dampen uit.
Zitten er nu pcb,s in die dampen ? want of je wilt of niet, die adem je toch bij elke wind vlaag een beetje in .
Ik hoop dat een chemicus dit leest .
Zitten er pcb,s in dan ga ik toch maar voor een ander Joppie , kijken . bvb. Thanks

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Of daar pcb's in zitten valt niet te zeggen, maar als er een onevenwichtig mengsel van verontreinigde vloeistoffen bij elkaar wordt verwarmd tot 80°C

Toegevoegd na 1 minuut:
dan heb je grote kans dat er vluchtige componenten vrijkomen. En dat kan van alles zijn.
Ik zou hier de milieuafdeling van de betreffende provincie over informeren en gauw een andere baan zoeken.

Toegevoegd na 3 minuten:
pcb's zijn wel gebruikt als koelvloeistof voor transformatoren, dus de kans dat die daar in zitten is relatief groot.
itsme
12 jaar geleden
Het lijkt mij niet zo fris, er kunnen ook nog oliën uit kompressoren van airco's in zitten en daar kan nog een hoeveelheid freon in zitten welke verdampt.
Iedereen is niet zo nauwkeurig met het afpompen van dergelijke dingen voordat men de motoren wegdoet.