Hoe werkt het omhoog transformeren van stroom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Reddie
12 jaar geleden
Bij de antwoorden moet je wel denken aan wisselstroom/wisselspanning.
Met gelijkstroom werkt dat niet.

Het beste antwoord

Bij een gewone elektrische transformator wordt elektrische energie met behulp van een primaire wikkeling op een ijzerkern omgezet in magnetische energie.
In de secundaire wikkeling kan deze energie weer omgezet worden in elektrische energie.
De verhouding in aantal windingen in beide wikkelingen bepaalt de spanningsverandering, omdat het vermogen constant blijft is de stroom dus omgekeerd evenredig met het aantal windingen.
Een transformator met een wikkelverhouding van 20:1 zal dus een twintig maal kleinere spanning maar een twintig keer zo hoge stroom via de secundaire wikkeling kunnen geven.
In de praktijk zijn er wat verliezen in de ijzerkern zodat er iets minder vermogen aan de secundaire zijde beschikbaar is dan aan de primaire zijde aangevoerd wordt.
Het vermogen dat verloren gaat is als warmte in het koperdraad en de ijzerkern terug te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
+1. Alhoewel ik me afvraag of er ook ongewone transformatoren zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@escape: lijnimpedantietrafo's, impulstrafo's voor elektronische flitsbuizen, differentiaaltrafo in aardlekschakelaar, etc. etc. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Kijk je neemt een transformator met aan 1 zijde(spoel) 100 wikkelingen en aan de andere zijde 200 wikkelingen.
Dan heb je een transformatie verhouding van 100 op 200 of 1 op 2 . Zet je nu 100volt op de 100 wikkelingen, dan staat er dus 1 volt op iedere wikkeling, op de zijde met 200 wikkelingen staat ook 1volt per wikkeling, dus 200 wikkelingen x 1 volt is 200volt. Zie daar transformatie van 100 naar 200 volt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook wiki

Toegevoegd na 2 minuten:
Tip: Heb je nu een transformator met een iets te lage uitgang spanning, leg er gewoon wat extra wikkelingen omheen, dan is het zo geregeld!

Toegevoegd na 2 uur:
Aanvulling: Als je met stroom bedoeld als in ampere, dan geld hetbzelfde maar dan precies andersom, dus 2x zoveel wikkelingen, is 2x zoweinig stroom. Dus als je er 100volt /10 ampere instopt, komt er 200 volt/5ampere uit. Kan je zo berekenen Iin x Uin = Iuit x Uuit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Volgens mij heb je zojuist het omhoogtransformeren van spanning uitgelegd. Ook mooi, maar dat werd niet gevraagd,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zeg je wat, goed gezien :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mis nog het essentiële stukje WAAROM het dan precies zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijik een trafo bestaat uit een metalen kern, door spanning op de eerste spoel te zetten, word er een magnetisch veld in de metalen kern opgewekt. Dat magnetisch veld loopt nu ook door de tweede spoel en zal daar weer een spanning op wekken. Dat is nu eenmaal de eigenschap van magnetvelden in spoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet zelf wel hoe 't werkt, ik mis het alleen in het antwoord :)