1 m3 aardgas leidt bij verbranding tot 1,78 kg CO2.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg eens beter uit want dit is niet te volgen.
Waar kom jij aan die cijfers voor de samenstelling voor aardgas? Want als je zo precies gaat kijken, dan verschilt het mengsel ongeveer per bron. Volgens mij gaat de vraagsteller er vanuit dat met aardgas methaan bedoeld wordt. En waar haal je vandaan dat 1m3 aardgas ook 1m3 Co2 oplevert? Je bedoelt die 1.78 kg CO2 die vrij komt die bijna 1.98 kg CO2 is die in 1 m3 past?
Bij het stoken van 1 kuub aardgas komt ongeveer 1.78 kg CO2 vrij
(als je de link wilt checken, klik dat op 'intergas en het milieu')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1,785 Kg CO2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even voor de volledigheid:

CH4 + 2 O2 --> CO2 + 2 H2O

Hier staat dat per mol aardgas (16,04kg) die je verbrand, er 1 mol zuurstof nodig is en er 1 mol CO2 (44,01kg) ontstaat. Hiermee bereken je je antwoord.

1 kuub aardgas weegt 0,656 kg wat weer gelijk is aan 656/16,04= 40,9 mol. 40,9 mol CO2 weegt (40,9*44,01= 1800) 1,8 kilo.

Dit is het rekenkundige antwoord, het maatschappelijke antwoord heb ik van Wikipedia geplukt:

Bij de verbranding van 1 m3 (1 bar, 0 °C) aardgas komt ca 1,8 kg CO2 vrij.[2]
Dit betreft uitsluitend de CO2 die aanwezig is in aardgas zelf en die vrijkomt bij verbranding. Dit is echter maar een gedeelte van de totale hoeveelheid CO2-uitstoot die aardgas als product veroorzaakt. Volgens de well-to-wheel methodiek wordt alle CO2 die ontstaat bij het opsporen, produceren, reinigen, transporteren, op druk brengen en opslaan van aardgas, toegerekend aan de CO2-uitstoot van aardgas. Dat kan zo'n 20% bedragen, daarmee komt de uitstoot op 2,2 kg CO2 per m3 aardgas.