ja, planten sterven als gevolg van ouderdom.
sommige planten zijn eenjarig, sommige tweejarig.

andere planten gaan meerdere jaren mee, en sommige kunnen heel oud worden.
voor iedere plant staat een vastgestelde leeftijd, al is die soms rekbaar.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ty

Andere antwoorden (1)

De ouderdom van planten wordt vooral bepaald door erfelijke eigenschappen.
Eenjarige planten zijn over het algemeen in ons land niet winterhard, dus door vorst gaan ze dood.
Tweejarige planten, vormen in hun eerste jaar een bladrozet, meestal plat op de grond, dit rozet is wel winterhard en zal het seisoen er op gaan bloeien en zaad vormen, hierna wordt de plant die eerst kruidachtig was, houtachtig.
Hierdoor stagneert langzaam maar zeker de sapstroom en daarna sterft de plant, maar niet voordat hij rijp zaad heeft gevormd.
Meerjarige planten doen het heel anders, ze hebben wortelstokken, die telkens aan de buitenkant aan groeien en van binnenuit af sterven.
Hierdoor verplaatst de plant zich dus naar de buitenkant van een cirkel.
Deze planten gaan onder blijvend goede omstandigheden dus niet dood, eigenlijk nooit dood!!!
Pas als de groeiomstandigheden te slecht worden, zal hij sterven.
Meerjarige planten verjongen zich zelf voortdurend en zullen dus nooit door ouderdom sterven, ze blijven eeuwig jong.