Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan elke frequentie van het EM-spectrum thermische energie in een lichaam opwekken?

De niet-IRfrequentie van de magnetron kan thermische energie opwekken in een lichaam (het voedsel). Ik vraag mij af of dat ook voor de andere golflengten van het EM-spectrum geldt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
557

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, dat kan. De geabsorbeerde energie per eenheid massa is recht evenredig afhankelijk van de frequentie.

Als formule: E=hf

E is Energie, h is de constante van Planck en f de frequentie van de EM-golf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Fred2711,
Bedankt voor je reactie. Ik vraag me nu af of de volgende factoren ook niet een rol spelen:
- Amplitude van de golf
- de tijdsduur
- reflectie
- grootte van het oppervlak
Vr. gr.
Henkaren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze formule geeft de energie per foton. De andere factoren spelen natuurlijk een rol.
Maar ik begrijp de vraag vooral in welke mate wordt de straling geabsorbeerd afhankelijk van de golflengte en het soort stof. (Als die geabsorbeerd is wordt die omgezet in een ander vorm van energie, meestal warmte. Maar dat is niet jouw vraag, dat wist je al.)
Magnetron, infrarood, zichtbaar licht warmen op, dat is bekend. Röntgenstraling gaat dwars door je heen, maar niet alles, anders zouden wij geen plaatjes van kunnen maken.
Maar daarnaast zijn er ook nog radiogolfen van 10km lengte en gammastraling tot 10^-15 m. Daarom vind ik de vraag wel interessant.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Samen met de reactie van UdoHa vormde het een goed antwoord.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding