Waarom wordt er altijd gewerkt met hoogspanning wanneer we elektriciteit van de centrale naar huizen toe transporteren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (5)

Dat is het minste energieverlies
anneliez
11 jaar geleden
Omdat makkelijker stabiel te houden is en kan e.v.t. verlies makkelijker opgevangen en gecorrigeerd worden.
Anders zou je veel eerder piekspanningen of spanningsval in het net hebben.
Daarnaast is het eenvoudiger om 4000 watt van 40000 volt te transporteren dan 400000 watt van 400 volt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allemaal niets mee te zien.
Dit is gewoon om een zo dun mogelijke sectie van kabels te hebben.
Ik zal een theoretisch voorbeeld geven.
Neem aan: 5 Ampere per mm² en vermogen 1000 kWatt.
Op 230 Volt zou dit 870 mm² moeten zijn.
Op 12000 Volt is dit maar 16mm² moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vermogen dat wordt getransporteerd is in Watt; Dat is V*I; V is het voltage en I de stroomsterkte. Als de spanning V hoog is dan is I laag om hetzelfde vermogen te transporteren. Het gaat er namelijk om dat het stroomverlies zo laag mogelijk is. Als R de weerstand is, is dat verlies I^2*R. Vanwege dat kwadraat moet de stroomsterkte zo laag mogelijk zijn om het transportverlies zo veel mogelijk te beperken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer stroom wordt getransporteerd. Dan gaat er een heleboel stroom verloren. Daarom de hoge spanning