Hoe soortelijke weerstand uit grafiek halen?

Voor mijn natuurkunde PO over soortelijke weerstand heb ik twee grafieken: een rechte (lengte-weerstand) en een kromme (doorsnede-weerstand). Waar in de grafiek moet ik de gegevens halen om de soortelijke weerstand te berekenen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Dat kun je niet direct uit de grafieken aflezen.
Uit de lengte-weerstand grafiek kun je zien dat de weerstand recht evenredig is met de lengte. (Hoe kan het ook anders).
Uit de doorsnede-weerstand grafiek kun je aflezen dat de weestand omgekeerd evenredig is met het kwadraat van de doorsnede, ofwel omgekeerd evenredig met het oppervlak van de doorsnede. (Hoe kan het ook anders).
Neem l als de lengte in meters, en A het oppervlak van de doorsnede in m^2,
dan is de weerstand R = rho * l / A ofwel rho = R * A /l
Lees in de lengte-weerstand grafiek de weerstand R af bij l=1m.
Vermenigvuldig dat met A (in m^2), het oppervlak van de doorsneede van de draad die je bij de lengte-weerstand grafiek hebt gebruikt, en je hebt rho.
Reddie