Waarom doen mensen met een laryngectomie tijdens het gapen hun mond open?

Mijn oom heeft een laryngectomie en als hij gaapt, doet hij evengoed zijn mond open... ook al komt er geen zuchtje lucht uit/in zijn mond.
Hoe komt dit?

Laryngectomie is een door de kno-arts uitgevoerde operatie waarbij het strottenhoofd wordt verwijderd. De reden voor het verwijderen van het strottenhoofd (larynx) is in de meeste gevallen strottenhoofdkanker (larynxcarcinoom).

Bij deze operatie wordt de luchtpijp onder het strottenhoofd doorgesneden en net boven het borstbeen in de hals op de huid aangesloten (tracheostoma). De slokdarm die aan de achterzijde tegen het strottenhoofd aanligt, wordt hierbij geopend en tijdens de operatie ook weer dichtgemaakt. Vanwege deze wond is het na de operatie noodzakelijk dat de voeding enige tijd via een neus(voedings)sonde plaatsvindt. Dit is een slangetje dat via de neus en de slokdarm in de maag komt. Via dit slangetje zal de patiënt na de operatie ongeveer 10 dagen gevoed worden.

Na de verwijdering van het strottenhoofd is er een volledige scheiding ontstaan tussen de luchtpijp (ademhalingsweg) en de slokdarm (spijsverteringsweg). In- en uitademen en ook hoesten gaat niet meer via de mond. Ook het snuiten van de neus is (tijdelijk) niet meer mogelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens mij is gapen meer dan alleen het ontsnappen van lucht. Naast dat je lucht uitademt spannen ook je spieren zich aan en ontspannen zich, ook kan je er tranende ogen van krijgen.

Je oom ademt niet meer via zijn mond, maar nog steeds zullen bij gapen de spieren van zijn kaken enz. in- en daarna ontspannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is een reflex, de signalen van de hersenen naar de mond zijn niet afgesloten.
Denk dat het hetzelfde is als wanneer je bv een kind eten geeft. Als je de lepel in het mondje stopt, doe je automatisch je mond open
anneliez