Nee dat is het niet.
Een 42 Watt halogeenlamp geeft 600 lm lichtopbrengst.
Een 28 Watt halogeenlamp geeft 300 lm lichtopbrengst.

Een 21 Watt (als die al bestaat) geeft dus minder dan 300 lm lichtopbrengst en dat is minder dan 50%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee dat is het niet. Hoe warmer een geleider wordt, hoe groter de weerstand wordt. In het geval van 20 watt heb je meer weerstand dan bij 40 watt, waardoor er bij de lamp van 40 watt meer stroom loopt. Hoe meerstroom, hoe meer licht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er van uitgaand dat de 2 halogeen lampen op volle spanning branden en het rendement van beide lampen gelijk is dan is de lichtopbrengst inderdaad 50%.
Ze geven allebei dan ook dezelfde witte kleur licht.
Als je daarentegen een 40W halogeenlamp met 20W stroom voedt door de lamp te dimmen dan zal het rendement afnemen en dus minder dan 50% zichtbaar licht uitgestraald worden.
Een groter deel van de energie gaat als warmte verloren.
De lichtkleur van een gedimde halogeenlamp zal ook geliger zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het rendement van een halogeenlamp ligt in de orde van 15-20%