Neemt de relativistische massa van een foton af of toe bij dopplerverschuivingen?

Stel je zit een foton achterna of probeert er juist van weg te vluchten. Het licht krijgt dan een rode of blauwe kleur. De lichtsnelheid zelf en dus zijn kinetisch energie blijven weliswaar onveranderd, maar verandert voor jou wel zijn relativistische massa?

erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is interessant . Indien de snelheid toeneemt wel ?!? Dus als het object wat naar je toekomt de energie voortstuwt ja .en als het object van je af het licht vertraagt ja dan is er minder energie en dat geeft massa ? Maar ik weet niet wat de versnelling veroorzaakt . Ik denk niet dat je zomaar het ( het geluid ) Doppler effect op aarde kan vergelijken met
Het de licht verschuiving in het lucht ledige want de snelheid vh licht zou constant moeten zijn. Maar ? Daarom leuk is het leuk te wetenwat het antwoord is volgens de huidige heersende gedachte
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is geen verandering in het foton, dus ook niet zijn (relativistische) massa. Zie mijn antwoord op de vraag van Thecis.
erotisi
8 jaar geleden
De lengte van een meter verandert ook niet maar door de speciale relativiteitstheorie verandert zijn lengte toch door lengtecontractie etc.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat komt door de beweging van het object dat het foton uitzend tov de waarnemer. Eenmaal vertrokken verandert er niks meer aan het foton, muv veranderingen door het uitdijen van de ruimte als het foton van ver genoeg vertrokken is.

Antwoorden (1)

Nee, alleen de golflengte veranderd. Dit omdat ruimte-tijd waar het zich in beweegt uitgerekt wordt terwijl het er doorheen beweegt.

Fotonen blijven zich voortbewegen met c, de relativistische massa blijft voor fotonen hetzelfde. Fotonen bewegen zich altijd voort met c en hebben in die zin geen massa, dit wordt ook niet aangepast.
Echter, bij die snelheden verandert wel JOUW relativistische massa. Gemakkelijk en relativistisch incorrect, hoe harder je gaat hoe groter jouw massa wordt.
Thecis
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar heeft een hogere of lagere frequentie dan geen verschil in energie?
Thecis
8 jaar geleden
per definitie wel.
Maar dit is dezelfde vraag stellen als dat een foton vanuit een blauwe lamp of vanuit een rode lamp een andere relativistische massa heeft. En voor zover ik weet, is daar geen verschil in.
erotisi
8 jaar geleden
Ik denk trouwens dat je een foutje maakt in je antwoord. De ruimte-tijd wordt niet uitgerekt dat is alleen het geval bij uitdijing van het heelal.
Maar bij bewegende inertiaalstelsels zoals in mijn vraag is het een relativistisch effect waarbij de ruimte zelf niet veranderd.