Door de elektronen wg te halrn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je het hebt over kernsplijting in een kerncentrale: door de splijtstofstaven verder in het reactorvat te bewegen. Hierdoor wordt de reactie van de uraniumatomen minder en zal uiteindelijk de reactie stoppen.
Maar dan natuurlijk wel bij normaal functionerende centrales, bij Japan lukt dat dus niet.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik bedoel trouwens regelstaven en geen splijtstofstaven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"door de splijtstofstaven verder in het reactorvat te bewegen." Bedoel je niet UIT het reactorvat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry voor de verwarring, ik bedoelde de regelstaven en die laat je IN het reactorvat zakken.
Hier staat het beter verwoord: Behalve de remstof of moderator zijn aparte regelstaven tussen de splijtstof aanwezig om extra neutronen af te kunnen vangen. Hierin bevindt zich een stof als cadmium of borium met een zeer sterke neutronenabsorberend vermogen. Door de staven dieper tussen de splijtstof te laten zakken, of juist eruit te takelen, wordt het aantal afgevangen neutronen bepaald, daarmee de snelheid van de kernreactie en dus de hoeveelheid geproduceerde warmte. De reactie kan met de regelstaven geheel gestopt worden, indien nodig.
(http://www.energieplatform.nl/energieopties/kernsplijting/achtergrond/techniek/werking-van-kerncentrales/)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het goed heb begrepen wordt in Japan de kernbrandstof nu (23-03-2011) zo heet door het verval van radioactieve stoffen met korte halfwaardetijden. Door het verval van de radioactieve stoffen komt energie vrij. Dit is iets anders dan de ketting reaktie en de kernsplijtingsreakties met Uranium en Plutonium . In Japan zijn de regelstaven ( moderatoren ) direct na de aardbeving of tijdens de aardbeving automatisch ingeschoven. De regelstaven werkten dus wel .
door een moderator toe te voegen. bv Water, zwaar water of grafiet. Grafiet wordt tegenwoordig niet meer gebruikt nadat er enkele ongevallen mee zijn gebeurt, denken we maar aan de kernramp in Tsjernobyl in 1986. De moderator remt de neutronen zeer sterk af, waardoor de kernsplijtingen stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door een remstof toe te voegen, dit noemen ze ook wel een moderator.

Een moderator, remstof is een stof (water, grafiet) die de snelle neutronen afkomstig van kernsplijtingen afremt om het splijtingsproces in stand te houden. Een moderator wordt niet toegepast bij snelle reactoren, omdat daar de kettingreactie door snelle neutronen in stand wordt gehouden.