Een element is ALTIJD één atoom.
Een atoom is niet altijd een element.

Element zijn stoffen die slechts uit één atoomsoort zijn opgebouwd, zoals O2.

Maar lang niet alle atomen kunnen alleen met ''soortgenoten'' voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag a ja , vraag b , hoeft niet per se.

Toegevoegd na 5 minuten:
Sommige elementen als zuurstof (O2) ozon (O3), stikstof
(N2) fosfor (p4) zwavel (S8) kennen dus meerder atomen van dezelfde stof per molecule. Sommige van de gegeven voorbeelden kennen ook andere modificaties.
Zo kent zwavel verschillende modificaties maar de sterkst opvallende vind ik fosfor.
Deze kan als rode fosfor voorkomen (brandbaar maar verder ongevaarlijk) en witte fosfor, extreem vergiftig en uiterst ontvlambaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een element slaat op de atoomkern en een atoom op de totaal met elektronen opgevulde neutrale toestand. De elementen waterstof en helium en koolstof komen in het binnenste van de de zon voor, maar niet als atoom.

Ook de ionen in een waterige oplossing of een gasontladingslamp zijn strikt gesproken geen atomen. Ook twee atomige gassen zijn wat dubieus, omdat ze niet dezelfde configuratie hebben als gassen die slechts uit 1 atomige stoffen bestaan.

Een atoom is daarom vaak een min of meer hypothetisch object, dat alleen in extreem verdunde gassen daadwerkelijk voorkomt. De enige uitzondering hierop vormen de edelgassen, die ook bij normale druk slechts uit enkele atomen bestaan.