Hoe zwaar weegt een goudstaaf onder water?

Hoeveel lichter weegt een standaard goudstaaf in het water dan in de lucht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als je de sm wilt weten van een materiaal kun je de formule dus ook zo gebruiken: sm = 1 / ( 1- x )
x is dan de verhouding tussen het gewicht in water, en het gewicht in lucht.

Het beste antwoord

Vermenigvuldig het gewicht van de goudstaaf met 0,9479166 en je krijgt het gewicht wat de staaf onder water weegt.
Voorbeeld:
Een staaf met een volume van 1 dm3 weegt 19,2 kg (s.m. = 19,2 kg/dm3).
De opwaartse kracht is 1 kg.
De staaf weeg in water 19,2 - 1 = 18,2 kg.

18,2 : 19,2 =0,9479166 is dus het verhoudingsgetal.
dus een staaf van 19,2 kg weegt in water 19,2 x 0,9479166 = 18,2 kg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De wet van Archimedes luidt: een lichaam ondergedompeld in water, ondervindt een opwaartse kracht die gelijk is aan het gewicht van de door het lichaam verplaatste hoeveelheid water.

En nu maar rekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet alleen in water, Ineke,maar ook in gas of in vloeistof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt Koolmeesje, maar ik dacht: ik leg gelijk het verbandje aan, dat is makkelijker voor de vraagsteller. Maar jouw opmerking maakt het antwoord idd compleet.
Ik citeer vanaf een andere site: "Goudstaven van diverse landen kunnen verschillende gewichten hebben. Het minimumgewicht is 10,9 kilo en het maximumgewicht is 13,4 kilo, volgens internationale afspraken. Goudbaren gemaakt door of in opdracht van de Nederlandsche Bank hebben een gewicht van 12,5 kilo."

een goudstaaf van 12,5 kg heeft een volume van 0,648 liter; onder water weegt deze de massa van het verplaatste volume aan water minder (0,998kg/l) -> 11,9 kg dus.

(voor de mierenneukers: Strikt genomen 'weegt' een goudstaaf onder water op aarde dus 116N; 11,9 * 9,81)

Toegevoegd na 1 minuut:
En omdat je vroeg hoeveel lichter de goudstaaf onder water was: 0,65kg, oftewel 6,3N
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dichtheid van goud is ongeveer 20000 kg/m3. Dat betekent dat het goud in principe een massa heeft van 20000 kg/m3. Wat het weegt (gewicht ) is een ander verhaal. Daar komt Archimedes om de hoek kijken. Oftwel de opwaartse druk is gelijk aan het volume van het voorwerp maal de dichtheid van de stof waar het in zit, in dit geval water. dat geeft een opwaartse kracht van 1000*10*1=10000N, de dichtheid van water is hier 1000kg/m3 en de valversnelling (g) is hier 10kg*m/s2. Het goud heeft een gewicht van 20000*10=200000N. Het gewicht van goud in water is dan 200000-10000=190000N=190kN. Het gewicht wordt namenlijk in Newton(N) uitgedrukt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is dan wel een goudstaaf van 1 m3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 kilogram minder dan wat dezelfde goudstaaf weegt boven water.