Wat is het effect van het winnen van zonne energie op de aarde?

Als we met zonnenpanelen extra warmte/licht absorberen betekent dit automatisch dat de aarde meer energie krijgt en uiteindelijk dus waarschijnlijk ook warmer zal worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Niko, correct. Hierbij wil ik aanvullen :
Je zou kunnen denken dat door de zonnepanelen, de aarde minder wordt opgewarmd (er is immers meer schaduw precies door die zonnepanelen). Ok ok, dit is verwaarloosbaar, maar 't gaat hem over 't principe.
Maar... dat zonlicht wordt omgezet in electriciteit wat op zich wordt verbuikt in electrische toestellen die de electrische energie omzetten in een andere vorm van energie of in energieverliezen en uiteindelijk, op 't einde van de rit, wordt omgezet in warmte (toename van entropie). Dus of je dat zonlicht opvangt of er iets mee te doen of je laat er de aarde mee opwarmen overdag, op 't einde van de rit maakt het niets uit.
Een ander verhaal is dat je door het gebruik van zonnepanelen, meer vervuilende electriciteitsproductie kunt vermijden. En dat is wel een onmiddellijk en lange-termijn voordeel voor de aarde en ons milieu. Al wil ik hier wel bij vermelden dat je de volledige cyclus dient te vergelijken !
Dus voor een zonnepaneel : ontginnging & transport van de ertsen + productie en plaatsing van de zonnepanelen + verwijderen van de zonnepanelen na einde levensduur.
En bijvoorbeeld voor een electriciteitscentrale op steenkool : ontginning & transport van de ertsen, zand, cement, etc... voor de bouw van de centrale, ontginning & transport van de steenkool, verbranding van de steenkool en productie van de electriciteit + ontmanteling van de centrale na einde levensduur.

Kortom : van het winnen van zonne energie op aarde heeft inderdaad Niko geen enkel effect op de energie die de aarde van de zon krijgt maar heeft wel een positief effect op het milieu voor zover meer vervuilende electriciteitsbronnen daarmee worden vermeden.

En bij dat laatste moeten we bedenken dat we geen electriciteitscentrales gaan sluiten dankzij zonnepanelen. Want 's nachts en op donkere dagen hebben we die electriciteitscentrales even hard nodig als voordien zonder zonnepanelen. Het is dus enkel de grondstoffenkost en CO2 uitstoot die je kunt vermijden met zonnepanelen.
En dat moet dan opnieuw vergeleken worden met de totale milieubelasting van de zonnepanelen (zie hoger).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank Jeedeewee voor dit zeer uitgebreide antwoord. Ik ben echter van mening dat je met behulp van zonnepanelen (een zo zwart mogelijk lichaam) de absorbtie van zonne energie door de aarde wel degelijk doet toenemen immers al het alternatieve materiaal of toch tenminste 99% zal meer warmte reflecteren en een deel daarvan zal niet geabsorbeerd toch weer de ruimte ingaan. Dus dat er een entropisch verschil is staat als een paal boven water. De vraag is echter hoe groot is dit effect en zou dit wellicht een ernstiger effect kunnen zijn dan het vermeende broeikaseffect.
Climaat deskundigen die de global warming theory ondersteunen beweren zelf ook dat de aarde versneld opwarmt als het witte poolijs plaatsmaakt voor donker water dus de natuurlijke reflectie is volgens hen wel degelijk van invloed.
Daarnaast zijn er (tekentafel) plannen om zonne energie vanuit de ruimte te bundelen middels spiegels waarmee het effect nog verder wordt vergroot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zonnekoning, interessant. Ik probeer hier nog iets mee te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat daarbij natuurlijk om de vraag hoeveel oppervlakte we nodig hebben om in onze energiebehoefte te voorzien en de hoeveelheid extra energie die we daar mee sponzen.
Persoonlijk vind ik het moeilijk te geloven dat CO2 in de atmosfeer meer warmte kan absorberen dan een zo zwart mogelijk lichaam. Uiteraard is er een broeikaseffect, anders zouden wij hier niet of in ieder geval niet in deze vorm zijn, dat staat buiten de discussie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit antwoord heb ik als beste aangemerkt omdat het zeer uitgebreid is en er zeker over is nagedacht. Ik ben echter niet overtuigd of het helemaal klopt en blijf van menig dat het absorberen van energie middels een zwart lichaam meer energie naar de aarde laat vloeien dan de hoeveelheid die een broeikasgas kan vasthouden.

Andere antwoorden (3)

Nee,want de energie die met panelen wordt opgevangen zou anders door de aarde zelf opgevangen worden.
10 jaar geleden
Hallo Nico Ik weet niet of je het kunt herinneren,maar je hebt op school toch bij natuurkunde geleerd dat energie nooit verloren gaat.
Het is dus altijd omzetten van energie van de een in de andere form.
Dus het blijft gelijk.
groeten ;goldpixel
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Is dit een reactie op het eerste antwoord, want dat is door Niko geschreven? Of bedoel je zonnekoning, de vraagsteller?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die wet geldt voor een totaal systeem. De aarde is een deelsysteem in het heelal, dan kan er op aarde wel degelijk energie vetloren gaan. De aarde is te zien vanaf bijvoorbeeld de maan. Dit is allemaal verloren gegane elektromagnetische energie vanaf de aarde.
Het effect is vooral dat het schoner is als aardgas winnen!
het geeft toch energie