ik moet mijn profielwerkstuk verbeteren, door er verdieping in te plaatsen, maar weet niet hoe. iemand?

ik heb op de havo een profielwerkstuk gemaakt, en die heb ik met een goed cijfer afgerond. maar ik zit nu op het vwo, en ik moet er dieper op ingaan. het gaat over geluidsgolven en de onderzoeksvraag is: worden orkestleden op lange termijn doof? wat ik heb gedaan is informatie er in geplaatst over hoe je doof wordt, en wat de decibels zijn van instrumenten, kijken vanaf welke decibel je gehoorschade kunt krijgen, en naar een orkest geweest en daar de decibels gemeten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Misschien kun je kijken wat die gehoorschade op langere termijn betekend voor orkestleden. Welke extra klachten komen erbij kijken, wanneer ze hun passie niet meer naarbehoren kunnen uitvoeren. Je kunt oplossingen voor het probleem onderzoeken/bedenken en aanbevelingen doen voor een eventueel vervolgonderzoek of orkestverenigingen.

Het is voor je proefielwerkstuk misschien ook leuk om de film; its all gone pete tong, erbij betrekken. Gaat over een muziekproducer/dj die doof wordt en redelijk gek wordt, maar uiteindelijk een oplossing voor zijn proleem vind.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou proberen om er meet theoretische bronnen bij te betrekken.
en dus ook meer de koppeling naar de theorie te maken.
dus zoek informatie over geluidsgolven en leg hier iets over uit bijvoorbeeld. Hoop dat je hier iets aan hebt. succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Proberen te ondersteunen met 'metingen'.
Als dit niet mogelijk is, plan van aanpak maken hoe een meting te doen.
In kaart brengen hoe vaak de mensen blootstaan aan geluid. Misschien leefttijd meenemen in de meting en in hoeverre mensen ook gevoelig zijn voor geluidschade (uitsluiten of dit niet-gerelateerde schade is).

Heb je ook meegenomen dat bepaalde frequenties gevoeliger zijn voor geluidsschade? (Loudness curves).

Zo kan je een hele hoop variatie (verdieping) aanbrengen.
12 jaar geleden
Ga bij een beroepsvereniging langs en vraag na hoeveel musici er last van hebben, of zelfs hebben moeten stoppen met musiceren.
Wellicht dat het vooral voor bepaalde musici geldt (wie zitten er vóór de blazers?)