Waarom wordt je van wijnazijn veel sneller bruin?

Er is hier een eerdere vraag over gesteld, maar dat antwoord is volgens mij niet echt logisch daarom stel ik hem nog een keer.

Wat zit er in wijnazijn dat je zo bruin maakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Azijn is een levensmiddel dat ontstaat wanneer gegiste producten verzuren door de juiste bacteriën. Als bijvoorbeeld bij de rijping van wijn lucht in het vat komt kan de alcohol worden omgezet in zuur en ontstaat wijnazijn. Azijn is chemisch gezien een oplossing van 4 tot 15% azijnzuur met geur- en smaakstoffen.
Als 'azijn' minder dan 4% azijnzuur bezit, mag het wettelijk geen azijn worden genoemd.

Het is bekend dat als je wortelsap drinkt het caroteen inwerkt op je huid, waardoor je sneller bruin wordt.

Met wijnazijn moet hetzelfde aan de hand zijn. Het zuur verandert iets aan de huid en/of pigment waardoor hij sneller bruin wordt.
Ik kan echter geen info vinden die mijn theorie bevestigt.