Wat is de volgorde van de volume en massa als je het moet berekenen?

Ik weet als je de dichtheid moet berekenen moet je het zo opschrijven. De p is trouwens even de 'rho'.

p = m / v = ?

maar wat is de volgorde voor volume en massa?
of maakt de volgorde inprincipe niet uit?

x

Toegevoegd na 1 minuut:
ps. ik ben het namelijk vergeten. er was iets met een driehoek geval, dat weet ik nog wel... maar kan het mij niet meer zo goed herrineren..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (4)

p = m / v is correct. Kan makkelijk onthouden worden door 3 = 6 / 2. Waarbij je steeds kunt kijken wat je met 2 getallen moet doen om een derde te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volume = m / p. Massa = p*v
Dit is de driehoek die je bedoelt, als het getal bij P mist moet je M delen door V om de uitkomst van P te berekenen, als de V mist moet je P delen door M om de uitkomst van V te berekenen als de P mist moet e V x M doen om P te berekenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevallig had ik hier gister een pw over!:)

P = dichtheid (rho) ( in g/cm3)
M = massa ( in g)
V = volume (in cm3)

P = M : V
M = P * V
V = M : P

dus dan is dit een voorbeeld:

5 = 10 : 2
10 = 5 * 2
2 = 10 : 5
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom er net achter dat jij het via een piramide hebt geleerd, maar wat ook handigkan zijn: m
p = -
v waarbij je de m naar de p stuurt , wat geen moeite kost, dus waar hij gemakkelijk glijdt... denk bij jelf in dat heel veel :::: een 'glijbaan' vormen , en van de v naar de p is het omhoogklimmen met veel obstakels, daarom die * met veel moeite is om er langs te komen. zo moest ik het leren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alstjeblieft!;)
Omdat massa het basisgegeven van materie is, komt die waarde eerst, tenzij deze ontbreekt.
Daarna komt volume, ook een stabiel gegeven maar deze is minder "stabiel dan massa.
De dichtheid is dan de massa gedeeld door het volume.
Hiermee geef ik de volgorde aan, massa is niet afhankelijk van temperatuur, eigenlijk is het in absolute zin (zowat) nergens afhankelijk van (helaas verwarren mensen consequent massa met gewicht) De dichtheid varieert onder invloed van temperatuur en (voor gassen) van druk.
Het is dus de meest variabele factor.
Bij het ontbreken van factoren gaat men eerst via de zekerste (stabiliteit van de )waarde uit, vandaar dat massa vaak op de Y as staat.
Je kunt hier tegen in brengen dat volgens de hierarchische algebaische methode (Meneer van Dalen Wacht op Antwoord) er rekenkundig geen verschil in volgorde bestaat omdat het vermenigvuldigen en delen betreft maar in de natuur- en scheikunde, stelt meen de betrouwbaarste en meest stabiele waarde eerst zeker, indien mogelijk. Deze onveranderlijke waarde zet men dan ook op de Y as in een grafiek.