Hoe kan 'materie' vast aanvoelen, terwijl het voor het grootste gedeelte uit leegte bestaat?

Een atoom bestaat dus voor het grootste gedeelte uit leegte. Hoe kan het dan zo zijn dat ik voorwerpen aan kan raken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat komt omdat de electrische velden elkaar afstoten. Het proton is omringd door elektronenwolk. Zie het als twee mageneten waarvan je de gelijke polen elkaar afstoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat wij gewend zijn aan deze verhouding tussen leegte en materie. Als er geen leegte in atomen zou zitten, zou het zodanig zwaar zijn dat de zwaartekracht heel sterk zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom het niet leeg voelt, atomen vormen bindingen met elkaar en vormen moleculen. Deze kunnen ook weer binden met elkaar, daarom kunnen we een stof voelen
Ik kan je het volgende filmpje aanraden: Richard Feynman.
Het wordt aan het einde pas duidelijk.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, ik ga hem even kijken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg leuk filmpje.