Hoe krijg ik chemische geur uit kleding?

Ik heb laatst een vest gekocht en daar zit een afschuwelijk chemisch luchtje aan. Hoe krijg ik dat weg? Ik heb het vest al gewassen en een paar dagen gelucht, dat helpt niet.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
16K
SentWierda
4 jaar geleden
De oorzaak kan zijn dat het vest in een scheepscontainer heeft gezeten - uit een lagelonenland als Vietnam, Cambodja, India of China. In die scheepscontainers wordt vaak overvloedig met bestrijdingsmiddelen gewerkt die veel stank afgeven. Pak daarom nooit bijvoorbeeld een groot voorwerp (zoals een tv) tv uit zo'n lagelonenland in de huiskamer uit de doos, maar buiten - in de tuin of op het balkon.

Antwoorden (2)

Een chemische geur moet altijd afkomstig zijn van een wat vluchtige reukstof. Je komt die ook heel veel tegen in b.v. wasverzachters. Probleem is, dat ze erg sterk en zelfs agressief ruiken.
Zet het vest enkele uren in lauw sodawater een daarna een uur in een bak met wolwasmiddel. Goed uitspoelen en voordrogen door in te rollen in een grote badhandoek.
Afhankelijk van de stof waarvan het vest is gemaakt kan je het drogen in een wasdroger (mits deze een zeer vriendelijk wol-droog-programma heeft) of liggend op een droge handdoek in de zon.
Alternatief is nog, dat je het chemisch laat reinigen (let op het ingenaaide etiket). Bij chemische reiniging worden geurloze oplosmiddelen (perchloorethyleen, pentaan of hexaan) gebruikt die wel de nare stofjes verwijderen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank, in soda en daarna in wasmiddel hiep. Nog een dagje buitengehangen.
Een nachtje in de diepvries leggen, goed verpakt natuurlijk, helpt ook om vieze geurtjes te verwijderen. Ik weet niet van welk materiaal jouw vest is maar wol is geen probleem (want dat kun je ook in de diepvries leggen om het prikken tegen te gaan).
En wat elder161 ook zegt, wasverzachter kan ook vieze geurtjes veroorzaken.
Toegevoegd op 13 januari 2020 11:09: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Pieterke
Als de geur wordt veroorzaakt door een chemisch geurstofje krijg je de geur niet weg in de vriezer. Het geurstofje wordt dan namelijk niet verwijderd. Dat gaat wel, als het om muffe luchtjes gaat (meestal veroorzaakt door vocht en daardoor veroorzaakte schimmel).