wat is het verschil tussen de warme en koude lucht die je uitademt?

Als je bijvoorbeeld je bril schoonveegt en er eerst tegenaan blaast doe je dat zodanig dat je glazen beslaan, deze lucht is warm. Maar als je bijvoorbeeld fluit, blaas je lucht uit die koud aanvoelt. Mijn vraag: wat is het verschil tussen deze twee manieren van blazen, een waar komt het temperatuur verschil vandaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12.3K

Het beste antwoord

Als je fluit, zit er kracht achter de smalle luchtstroom die tussen je lippen vandaan komt. Daardoor voelt het met je vinger sowieso al iets kouder aan: je meet een gevoelstemperatuur.
Verder zorgt die krachtige luchtstroom ervoor dat er andere omgevingslucht over je wangen en lippen meegezogen wordt en gemengd wordt met de uitgeblazen lucht. De nauwe en warme luchtstroming wordt gemengd met omgevingslucht die koeler is, en door die menging daalt de temperatuur van de luchtstroom.

Als je met ver geopende mond je brillenglazen vochtig wil maken, dan duw je een flink volume lucht heel zachtjes (langzaam, en zonder echt kracht) richting bril. Nu treed er vrijwel geen menging op, en daardoor komt de lucht zeg maar ‘onversneden’ warm en vochtig bij je koele brillenglazen aan, waardoor die kunnen beslaan.

Het beschreven principe van door krachtig blazen méé aanzuigen van een aanzienlijke hoeveelheid andere lucht wordt o.a. gebruikt bij centrale airconditioning in kantoren en andere grote gebouwen.

Toegevoegd na 56 minuten:
Het was even zoeken naar een geschikte afbeelding betreffende dit ‘inductie’-principe, maar hier heb ik er een: zie de tekening met beschrijving die zichtbaar worden als je drukt op de button “Functionele omschrijving” van de inductie-units op:
http://www.trox.nl/nl/products/air_water_systems/induction_units/active_chilled_beams/did-e/index.html

De krachtig door nauwe blaaspijpjes ingeblazen verse lucht (groen) zuigt een veel grotere hoeveelheid reeds in de ruimte aanwezige lucht mee aan dóór de vloeistofgekoelde warmtewisselaar (koelradiator) waarbij de warme (oranje) lucht stilletjes (zonder een ventilator toe te passen) koud (blauw) gemaakt wordt.

Het door blazen van een kleine hoeveelheid lucht, aanzuigen en mengen met veel meer lucht (inductie) is in de techniek dus een goed bruikbaar principe.
En bij blazen met je mond werkt dit ook.

Toegevoegd na 1 uur:
Bij inductie wordt een grote hoeveelheid van de aanwezige lucht meegesleurd door de via een inductierooster ingeblazen lucht. Bij voldoende inductie zal de lucht zich goed mengen met de meegezogen aanwezige lucht.
Het inductievoud is de totale luchthoeveelheid lucht, gedeeld door de ingeblazen hoeveelheid lucht.
http://www.airco-kenniscentrum.nl/begrippen/110-inductie-en-inductievoud
(Er stond eigenlijk ‘de’ inductievoud, maar dat zou dan een geïnduceerde fout opleveren :-)
Bordensteker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wanneer je 'je bril wilt schoonmaken' houd je je bril natuurlijk dichtbij, de afstand die de lucht aflegt naar de bril toe is kort genoeg om de warmte vast te houden die je vanaf je lichaam mee hebt gegeven.
Wanneer je wilt gaan fluiten, blaas je als het ware de lucht weg, dus daalt het temperatuur van de lucht meteen.

Het is gewoon de afstand die de lucht aflegt waardoor het in temperatuur verschillend is.

Probeer maar eens te fluiten, maar houd je wijs vinger voor je mond.
Het zal vast warm aanvoelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je vraag gaat uit van foute vooronderstellingen.

De lucht die tegen je bril aanblaast is net zo warm of koud als de lucht die je voelt als je fluit.

Het punt is, dat de lucht niet alleen warm is, maar ook vochtig. Die warme lucht koelt af zodra die je koude bril aanraakt, waardoor het verdampte water neerslaat.
De lucht die voelt als je fluit, is net zo warm, maar net iets kouder dan het laagje lucht direct rondom je huid; dat laagje is namelijk opgewarmd door je huid. Door de warme lucht bij je huid weg te blazen en te vervangen door iets koudere (uitgeademde) lucht, kan je lichaam extra warmte kwijtraken aan deze lucht. Dat voelt koud, want je verliest dus warmte.
tinus1969