De vraag is te lang om hier te vermelden, maar kan iemand het volgende beantwoorden? Je moet wel een beetje verstand hebben van stroom etc.

Ik wil voor m'n PWS d.m.v. een watermolentje stroom opwekken om dit vervolgens op te slaan in een accu (oplaadbare batterij) en daarna vanuit die accu de energie "door te geven" naar een aantal ledjes. Je zal misschien denken: Waarom een accu ertussen? Dat is alleen om het ingewikkelder te maken :)
Maar nou weet ik niet hoe ik dit precies kan doen. De volgorde is dus: rad --> dynamo --> accu --> ledjes
Ik had gedacht dat er tussen de dynamo en de accu een gelijkrichter moet (om van wisselspanning gelijkspanning te maken), maar veel verder ben ik niet gekomen. Hoe veel volt moet de batterij zijn als de dynamo 6V levert? Niet meer dan 6V lijkt me, maar ook niet minder want dan haal je niet het max. uit de dynamo (toch?).
Maar dan? Hoe moet ik precies van de accu naar het ledje?

Merci très beaucoup :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben nog op zoek naar een dynamo die hier geschikt voor is. Ik weet dus nog niet hoeveel dat maximum is, maar ik vroeg het meer ter voorbereiding. Het molentje dat ik ga gebruiken heeft een diameter van 30 cm en is 5cm breed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een gedachte ik zou als ik jou was de dynamo direct verbinden aan de ledjes(met schakelaar) en de accu daar parralel op aansluiten dit zodat als de dynamo draait de ledjes werken en de accu oplaad. Als je de ledjes uitzet maar de dynamo draait wel dan zal de accu vol opgeladen worden en dit blijven dmv druppel laden. Als de dynamo dan niet werkt heb je altijd de accu spanning nog om je ledjes te laten werken! Op ong dit principe werkt een auto ook:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rad --> dynamo
|
|--> accu
|
Ledjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nog wat meer info wil of info nodig hebt laat maar weten:)

Het beste antwoord

Als je een gewone fietsdynamo gebruikt dan heb je een gelijkrichter nodig om de accu te kunnen laden.
Zodra de dynamo snel genoeg draait zal de spanning van de dynamo hoog genoeg zijn om boven de 6V van de accu te stijgen.
Er gaat dan een laadstroom naar de accu lopen, hoe sneller de dynamo draait, hoe meer stroom.
De gelijkrichter voorkomt bovendien het teruglopen van stroom naar de dynamo, zodat de accu niet leegloopt als de dynamo stilstaat.
De LEDs moet je aansluiten met een serieweerstand in serie om de stroom te beperken op ongeveer 25mA, reken bij een LED op een brandspanning van 2V - je moet dan 6-2=4V met de weerstand wegwerken, weerstand is dan ongeveer R=U/I = 4/0,025 = 100 ohm.
Je kunt in plaats van een fietsdynamo ook heel goed een motortje uit een speelgoed autootje gebruiken, die levert zelfs gelijkstroom (+ en - afhankelijk van de draairichting!).
De gelijkrichter heb je nog steeds nodig omdat de terugloop van stroom niet gewenst is.
Succes!

Toegevoegd na 1 dag:
typfoutje in berekening, 100 ohm moet 160 ohm zijn, maar dat had je natuurlijk zelf al nagerekend ;-)

Toegevoegd na 2 dagen:
De spanning van de accu wordt dus eigenlijk bepaald door het gebruik van de LEDs omdat die een minimale spanning van ongeveer 2 V nodig hebben. (rode 2V, groene, witte en blauwe 3 à 4 volt)

Als je rode leds gebruikt zal een accu-spanning van 3,6 V voldoende zijn, je kan dan een accu van een mobieltje gebruiken.
Een 6 V accu is voor alle types LED voldoende.

Een dynamo is in het algemeen een stroombron, de spanning die hij afgeeft is afhankelijk van de inwendige weerstand van de dynamo en de stroom die hij levert.
Het toerental bepaalt de grootte van de stroom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed verhaal hoor! +

Andere antwoorden (2)

Een dynamo geeft reeds gelijkspanning af.Het is een alternator welke wisselstroom produceert.

Een dynamo mag inderdaad altijd enkele volts meer spanning leveren ,dan de capaciteit van de batterij.

Dan moet u nog gewoon de 2 polen van de batterij verbinden met de 2 draden van de leds.

Let er wel op dat je leds ook de waarde hebben van 6volt.
Hebben ze die waarde allemaal dan kan je ze parallel schakelen.

Heb je 3 leds van 2v ,dan zal je ze in serie dienen te schakelen etc...

Toegevoegd na 12 uur:
Bij het schakelen van leds dient een voorschakelweerstandje in serie geplaatst te worden.

http://www.budgetronics.eu/N_frame.html?http://www.budgetronics.eu/Led-weerstand-calculator-N_xp_7.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet LEDs juist niet rechtstreeks aansluiten op de 6V accu, LEDs zijn stroomgestuurde lampjes, afhankelijk van het type (kleur) zal er bij een normale stroom van 25mA een paar volt over de aansluitingen van een LED staan. Wil je een LED op een 6V accu aansluiten dan MOET je een voorschakelweerstandje in serie schakelen om de stroom te beperken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is heel juist!
Bedankt Ik ga mijn antwoord aanpassen.
Ik heb zoiets ooit gemaakt in een doorloopmelkwagen van een autodynamo die 2 autolampen moest laten branden en draaide op dezelfde V-snaar van de vacuumpomp.
Nee niks geen accu, gewoon het anker parrallel met de veldwikkeling maar gelijkstroomdynamo's maken ze niet meer en bij wisselstroomdynamo's ontkom je niet aan een accu.