welke vloeibare stof zet het meeste uit?

bij natuur/scheikunde moeten we een thermometer maken alleen ik wilde even weten welke vloeibare stof (die je meestal in huis hebt) het meeste uitzet of gewoon het handigst is voor een thermometer

Toegevoegd na 9 minuten:
ja maar ik bedoel meer een stof als schoonmaak middel of iets anders dat je zo in de kast hebt liggen (cola, water, zeep, enz...)

Toegevoegd na 10 minuten:
ja maar ik bedoel meer een stof als schoonmaak middel of iets anders dat je zo in de kast hebt liggen (cola, water, zeep, enz...)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Op wikipedia staat een lijstje met uitzettingscoëfficiënten van diverse vloeistoffen:

Kubieke uitzettingscoëfficiënt, γ
van enkele vloeistoffen

Stof γ in 10-3/K bij 20°C

Alcohol (Ethanol) 1,10
Aceton (Propanon) 1,43
Benzine 1,06
Benzeen 1,23
Chloroform (Trichloormethaan) 1,28
Azijnzuur 1,07
Ether 1,62
Kwik 0,18
Glycerine (Propantriol) 0,49
Methanol 1,10
Paraffine 0,76
Petroleum 0,96
Terpentine 1,00
Tetrachloormethaan 1,22
Tolueen 1,11
Water 0,21

De getallen die hier dus achter de vloeistoffen vermeld staan is de toename van volume (in promille!) per graad temperatuurverhoging.
Als je stoffen als schoonmaakmiddel of cola wil gebruiken moet je bedenken dat dat hoofdzakelijk uit water bestaat.
Als je dus een fles terpentine in huis hebt dan zet dat al bijna 5x meer uit dan water bij de zelfde temperatuur stijging.

Toegevoegd na 1 minuut:
In het lijstje staat ook Methanol, dat is in je keukenkastje te vinden als Spiritus, dat werkt dus nog even beter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vroeger was het altijd kwik, tegenwoordig alcohol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geschikt is een alcohol met opgeloste kleurstof er in. (Glycol, koelvloeistof bv)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
spiritus is ook alcohol met een blauwe kleurstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het handigste is dus methanol/spiritus.
Warerhoudende stoffen bevriezen bij 0graden, dus dan wordt je thermometer waardeloos.En dat levert geen goed punt op
succes
anneliez