Wat zijn de aanpasbare factoren van laserlicht?

voor een natuurkunde PO willen wij experimenten uitvoeren met het aanpassen van lasers. Maar wat zijn nu alle (uitvoerbare) factoren die aan te passen zijn? zoals lichtsterkte en kleur e.d. En hoe pas je deze dan aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De lichtsterkte is aan te passen door een geschikt licht-absorberend filter in de straal te plaatsen.

Omdat laser licht monochromatisch is kun je de kleur niet wijzigen, het spectrum bevat slechts één lijn.
De kleur wordt door een filter óf doorgelaten óf geabsorbeerd.

Je kan het licht met een polaroid-filter polariseren.

Je kan het met een eenvoudige spiegel van richting veranderen.

Je kan het met een geschikt lenzensysteem spreiden.

Je kan het met een tralie in meerdere lichtstralen splitsen.
(ook een halfdoorlatende spiegel kan de laserstraal splitsen, deze techniek wordt gebruikt bij het maken van sommige hologrammen)