De bloemen bevatten geurstoffen die in kleine hoeveelheden verdampen. Je kunt dit zien als een vluchtige stof zoals gas ook is.
Deze geuren lokken insecten als bijen, wespen enz, en vogels. Terwijl ze van de ene bloem naar de andere gaan,
voeren ze het stuifmeel mee waardoor de bloemen vruchten kunnen vormen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is een signaal: 'Hier is wat te halen'. Bloemen moeten geuren of opvallend gekleurd zijn(of beide) om te zorgen dat die insecten een bezoekje brengen, zodat de plant bevrucht kan worden.
Denk maar aan het effect als je met trek langs een goeie bakker loopt en die geur ruikt...
amc
12 jaar geleden
Ja, de natuur heeft dit van oorsprong zo geregeld. Geuren en kleuren zijn belangrijke signalen voor dieren. Denk aan fermonen die uitgestoten worden bij paarlustige dieren. Op die manier zorgen ze dat andere dieren ook 'zin' hebben. Denk aan felle opvallende kleuren als waarschuwing; 'Ik ben giftig". De natuur was er al voor de mens zijn intrede deed en helaas is de mens bezig om er zijn eigen invulling aan te geven bij rozen bijv. Ze moeten een bepaalde vorm hebben, langer houdbaar zijn en dit gaat ten koste van de oorspronkelijke geur die een roos altijd had. De oorsprong van de bestuiving kunnen ze niet weren. Ze kunnen het wel met een penseeltje nabootsen, maar gelukkig helpen de dieren om de oorsprong intact te houden.

Andere antwoorden (1)

Sommige insecten zijn dol op geur! De bloem heeft insecten nodig om het nageslacht veilig te stellen...