blijft een gloeilamp zonder glas branden in de ruimte?

..als je van een gloeilamp het glazen bolletje verwijderd doet deze lamp het dan gewoon in de ruimte? dat bolletje is toch ook vacuum?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit het glas van het lampje verwijderen! De gassen die erin zitten zijn giftig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zoveel kapotte lampen gehad, ben er ook nog steeds hoor.

Antwoorden (6)

een gloeilamp gebruikt alleen stroom om licht te geven, gewoon zuurstof is dus overbodig. maar bij sommige lampen zit er een bepaalde gas erin om het beter te laten werken.
ik zou het glas er gewoon niet afhalen... wat is daar het nut eigenlijk van XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hij blijft niet branden. dat bolletje is inderdaad vacuum, maar de ruimte is niet 100% vacuum. soms zitten er ook bepaalde gassen in het bolletje die niet in de ruimte voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gloeilamp zou het in het vacuüm van de ruimte gewoon doen, maar minder lang. Want in een halogeenlamp zit een halogeengas, dat de eigenschap heeft om verdampte metaaldeeltjes weer terug te brengen op de gloeidraad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dit is inderdaad het juiste antwoord. Ik had zelf iets van gelijke strekking willen antwoorden - maar dat hoeft niet meer, want het goede antwoord staat hier al.
De gloeidraad wordt tegen verbranden beschermd door een glazen ballon waarin geen zuurstof aanwezig is. Als zuurstof uit de lucht door beschadiging van de ballon bij de gloeidraad kan komen, verbrandt deze binnen een seconde na het inschakelen. De ballon wordt gevuld met een gas dat niet reageert met de gloeidraad (die meestal van wolfraam is gemaakt). Dat kan stikstof of een edelgas zijn zoals argon.

Toegevoegd na 12 minuten:
Het antwoord is dus ja, want in de ruimte is geen zuurstof en de toegevoegde gassen in de ballon zijn niet strikt noodzakelijk maar verlengen de levensduur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal wel een misclick zijn geweest ;-) Dank voor de +
Cryofiel
12 jaar geleden
Ook dit is een goed antwoord, net als het antwoord van klaas1952.
Een gloeilamp is tegenwoordig niet meer vacuum maar gevuld met een inert gas.
Door de aanwezigheid van gasmoleculen zal de wolfraam gloeidraad iets minder snel verdampen dan in een volledig vacuum, maar dat verschil is m.i. minimaal.

De lamp blijft dus gewoon branden.

Het verhaal van halogeenlampen is iets gecompliceerder:
Bij een halogeenlamp is sprake van reageren van de wolfraam moleculen met jodium moleculen tot wolfraamjodide.
Deze verbinding wordt alleen bij hoge temperatuur gevormd, vandaar dat een halogeenlamp altijd een kleine ballon van kwartsglas heeft.
Het glas zit zo dicht op de gloeidraad dat de binnenwand tegen de 1000 C heet wordt.
wolfraamjodide is gasvormig en er zal geen wolfraam op de binnenwand van het glas neerslaan.
Als de lamp wordt uitgeschakeld dan is de gloeidraad eerder afgekoeld dan het glas, zodat op de gloeidraad het eerst de wolfraamjodide weer splitst in wolfraam en jodiumgas.
De wolfraam zet zich dus weer op de gloeidraad af en het glas zal niet zwart worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt wel of alle antwoorden een min krijgen!
Van mij een plus.
Cryofiel
12 jaar geleden
Soms zit er een min-kukel op GV die zich verveelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemde min. Antwoord is helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het glas weghaalt in de aardse atmosfeer brandt het draadje inderdaad door, maar de vraagsteller had het toch duidelijk over een gloeilamp in het vacuum van de ruimte.
Wellicht heb je er overheen gelezen?
Het antwoord is nee. toen ik een klein jongetje was heb ik een keer het glas erom weg gehaald om te kijken of hij bleef branden. Hij blijft wel eventjes branden daarna wordt hij feller en dan dooft hij weer en het draadje brand tevens door.

Toegevoegd na 13 minuten:
De gloeidraad wordt tegen verbranden beschermd door een glazen ballon waarin geen of zeer weinig zuurstof aanwezig is. Als zuurstof uit de lucht door beschadiging van de ballon bij de gloeidraad kan komen, verbrandt deze binnen een seconde na het inschakelen.