Zou een (vulkanische) planeet zelf zodanig veel energie kunnen leveren dat het invloed kan uitoefenen op haar omloopbaan om de zon?

Zo ja, hoe? Zo niet, waarom niet?
Achterliggende vraag: Hoe beïnvloed je de omloopbaan van een hemellichaam? - Dichter bij huis: kunnen wij de omloopbaan van de maan beïnvloeden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Elke actie heeft een gelijke en tegengestelde reactie. Alles dat op aarde gebeurd heeft invloed op de baan van de aarde. Elke vulkaan die uitbarst heeft invloed op de baan van de aarde.

Probleem is echter, dat ten opzichte van die acties, de massa van de aarde zo groot is, dat het effect verwaarloosbaar is. Maar verwaarloosbaar is niet hetzelfde als niet bestaand.

Een satelliet die versneld wordt middels een zwaartekrachtsslinger krijgt de extra energie noodzakelijk voor acceleratie ook niet voor niets, dit wordt ontnomen aan het hemellichaam, die hierdoor iets dichter op het object waar het om cirkelt te staan. Echter, het verschil in massa tussen de satelliet en het andere hemellichaam is meestal zo groot, dat voor een behoorlijke versnelling van de (hele kleine) satteliet, je maar een relatief minieme hoeveelheid energie van het hemellichaam hoeft af te nemen.

Dus ja. Beide kunnen. Alleen als je het ook merkbaar wilt maken, zul je óf heel vaak moeten herhalen in dezelfde richting (vulkaanuitbarstingen consequent dezelfde kant uit t.o.v. de zon, heel veel kleine satellieten achter elkaar op dezelfde manier energie laten ontnemen van de maan), óf met gigantische krachten tegelijk moeten gooien (maar dan ben je effectief de vulkanische planeet aan het opblazen, of een ander groot hemellichaam langs de maan aan het smijten).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede voorbeelden! Dit vind ik tot nu toe het beste antwoord. Bedankt voor je bijdrage!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi omschreven! +1

Andere antwoorden (2)

1. Niet. Leg eens uit waarom je zou denken dat vulkanisme invloed zou kunnen hebben op een omloopbaan van een planeet. Als er in één richting een enorme hoeveelheid massa wordt uitgestoten, zou dat een reactie kunnen hebben, maar daarna is er weinig van de planeet over.
2. Nee, wij kunnen de omloopbaan van de maan niet beïnvloeden. We hebben niets voor handen dat krachten kan opwekken die je daar voor nodig zou hebben.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@1 Het vulkanisme was meer een voorbeeld, vandaar de haakjes. Waarom ik dit zou denken? Ik zag vulkanisme als een krachtige energiebron van een planeet. @2 Wat voor kracht zou je daar voor nodig hebben dan? Anders: je zegt dat wij daarvoor niet over de juiste middelen beschikken, wat (in het heelal) zou wèl invloed kunnen uitoefenen op de omloopbaan van de maan? Alleen een object met meer massa dan de maan zelf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm er was eens een leuke SF serie die ging over een basis op de maan die door een nucleaire kettingreactie uit zijn baan om de aarde werd gestoten. Het heette Space 1999.
De mensheid had al zijn nucleare afval op de maan opgeslagen gedurende tig jaren ..
Gewoon een weetje ...
Als de wet van Archimedes klopt heeft elke vulkaanuitbarsting een uitwerking op de baan van een planeet, maar wat is het effect van een zwemmer die een klap geeft op een schip?
Vulkaanuitbarstingen zouden dan altijd in de zelfde richting t.o.v. het hemellichaam waar ze omheendraaien moeten plaatsvinden.
Wij zien de baan van onze planeten en manen wel als statisch maar dat zijn ze natuurlijk niet, we leven te kort om de veranderingen waar te nemen.