Men schiet een neutron in de kern van een atoom, bijvoorbeeld Uranium-238. Doordat er een neutron bij in zit, wordt de kern instabiel, en splijt hij in tweeën. Hierbij moeten per sé 1 of meer neutronen bij vrij komen, anders stopt de kernreactie. Is dit het geval? Dan zorgen deze neutronen ervoor dat de volgende generatie gespleten wordt, net zolang tot alles gespleten is. Dit is heel erg kort en bondig samengevat, je moet echt hele sites lezen om dit te begrijpen, want het kan best zijn dat ik dingen heb overgeslagen in mijn zeer beknopte samenvatting. Maar de hoofdlijn staat er, dus dat begrijp je nu (als het goed is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

atomen splijten in een groot gebouw met beton en staal omdat atomen splijten erg gevaarlijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stel je voor dat je een hoopje knikkers op de vloer liggen met een ring eromheen, dit is je brandstofstaaf in de reactor ,nu neem je een knikker en die schiet je met grote snelheid op de brandstofstaaf af ,de knikkers schieten allemaal weg en ketsen tegen de rand om vervolgens andere knikkers weer te raken waarna die weer weggeschoten worden enzovoort . de knikkers zijn de elektronen uit de atoomkernen die uit elkaar geslagen worden en daar komt energie bij vrij die weer een andere reactie in gang zet ,vandaar de naam kettingreactie.door tussen de brandstofstaven andere staven te laten zakken die niet gevoelig zijn voor de elektronen die door de omgeving vliegen word de reactie vertraagd of zelfs gestopt doordat er steeds minder elektronen geraakt worden .de energie die vrijkomt word afgevoerd door het water wat verwarmd word door de gespleten atoomkernen.