Hoe komt het dat langere koolstofketens lagere ontbrandingstemperatuur hebben dan korte ketens?

Hoe komt het dat langere koolstofketens een lagere zelfontbrandingstemperatuur hebben dan korte koolstofketens? Je zou denken dat het andersom is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan met de polariteit te maken hebben, maar als het gewone koolwaterstof ketens zijn weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft meer met de polariteit te maken dan met de lengte.

Antwoorden (2)

Niet ALLEEN langere ketens, ook onverzadigde ketens (met dubbele bindingen) en vertakte ketens hebben een zg hoger octaangetal (en daarmee een hogere ontbrandingstemperatuur).

De reden is dezelfde (in mijn optiek) dat "grotere" of complexere moleculen hogere smeltpunten en verdampingspunten hebben, Dit komt door de interactie.

Water is daarbij een vreemde eend in de bijt met zijn enorm hoge kookpunt tov het relatief lage molecuulgewicht. Hier is iets unieks aan de hand nl de waterstofbruggen tussen de moleculen

Dit hebben koolstofketens trouwens niet.

Zie ook hoe wiki het uitlegt:
De ontbrandingstemperatuur hangt voor een groot deel af van de grootte van de moleculen van de betreffende stof: moleculen die zijn opgebouwd uit meer atomen hebben een hogere ontbrandingstemperatuur dan moleculen met minder atomen. De gedachte hierachter is dat er bij grotere moleculen grotere intermoleculaire krachten werken, en er dus meer energie moet worden toegevoerd om de stof te kunnen laten ontbranden.
amigo
12 jaar geleden
Langere ketens zijn sterker, omdat ze elkaar 'helpen'. Denk aan een grote hoeveelheid water vergeleken met een kleine hoeveelheid. De kleine hoeveelheid verdampt veel sneller.