hierbij kunnen we kijken naar de soortelijke warmte van water en lucht zelf.

water heeft een hogere warmte energie dan lucht. hiermee bedoelen we dat water meer warmte kan overdragen of afnemen dan lucht.

Doordat we een hoeveelheid water met een lage temperatuur door de lucht sproeien komen deze stoffen met elkaar in aanraking.

terwijl deze stoffen elkaar passeren geven ze warmte energie aan elkaar af. het water zal door het warmere lucht verwarmt worden en de lucht zal worden gekoeld door het water.

Omdat water een vrij grote soortelijke warmte heeft of veel warmte energie bezit kan deze dus meer koelen dan de lucht kan verwarmen. Door dit verschil in temperatuur en overdracht van warmte energie van de ene stof naar de ander komt het dat de omgevingstemperatuur daalt.

het kan ook andersom

Indien het water warmer is dan de lucht zal de omgevingstemperatuur stijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het water uit de sproeier gaat verdampen, voor dit proces is warmete nodig, deze warmte wordt aan de lucht onttrokken waardoor het koeler wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier kan ik niets beter bij verzinnen. goed zo eddijst.
Cryofiel
12 jaar geleden
Door verdamping wordt veel meer warmte aan de omgeving onttrokken dan enkel door de lage temperatuur van het water. Ed heeft dus gelijk met zijn uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rezania, je hebt wel een beetje gelijk hoor, als je lucht zou blazen door vallend water van een lagere temperatuur, dan zal de lucht iets koeler worden, maar wat blijft dat door het verdampen van het water, dit de grootste invloed is van het koeler worden van de lucht.
Indien je bij warm weer in het bos loopt dan voel je onder de bomen ook dat het koeler is, immers de bladeren van de bomen verdampen ook water, waardoor er warmte wordt onttrokken aan de lucht in de omgeving, vooral bij warm windstil weer is dit erg goed te voelen.
Het de lucht reikt zijn warmte kwijt aan het water, zodat het water ietsje warmer wordt, en de lucht wat kouder.