Als een straaljager door de geluidsbariére gaat hoor je een knal. Blijf je die knal horen zolang de straaljager harder gaat dan de geluidssnelheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (6)

Volgens mij is die sonicboom eenmalig bij het doorbreken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.

"De geluidsbarrière of geluidswal is een term uit de luchtvaart. Een vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid vliegt, bouwt voor zich uit een golffront op. Dat beweegt zich - net als elke drukverstoring in de lucht - met de geluidssnelheid voort. Als het vliegtuig sneller dan het geluid (dus supersonisch) vliegt, krijgt dit golffront een kegelvorm. Dit kegelvormige golffront wordt bij het passeren waargenomen als een luide knal. Het is dus niet zo dat de knal hoorbaar is op het moment dat een vliegtuig (of ander voorwerp) versnelt tot boven de geluidssnelheid."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je boven de geluidssnelheid blijft, zal er een geluidsfront zijn waar de sonic boom te horen is. De boom is dus niet eenmalig !

Toegevoegd na 1 uur:
Ik nodig mensen uit om naar de animaties te kijken op de pagina in de bron. Dan zie je waar en waarom een knal te horen is, ook als het vliegtuig sneller dan het geluid vliegt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interresant
Nee, de knal wordt veroorzaakt wanneer de straaljager de geluidssnelheid bereikt en zodra hij harder gaat dan de geluidssnelheid, komen er geen nieuwe knallen.

Het is wel zo dat als je de knal hoort, dat het dan al even geleden is dat de straaljager door de geluidsbarrière ging, omdat het even duurt voor het geluid jou bereikt.

De andere antwoorden, tot nu toe, kloppen dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlak bij het vliegtuig is er een schokgolf. Deze schokgolf beweegt sneller dan het geluid, waardoor de energie van de golf slechts in een klein volume kan worden vrijgemaakt. Dit zorgt ervoor dat druk en volume daar enorm oplopen. Door de uitbreiding van de schokgolf gaat de schokgolf al snel over in een normale geluidsgolf; de supersonische knal. De knal die je op wat grotere afstand hoort is een mengsel van de de oorspronkelijke supersonische knal en de expansiegolf die achter het vliegtuig wordt opgewekt. De geluidssnelheid in de lucht achter de eerste golf is wat hoger, waardoor de expansiegolf de eerste golf inhaalt en zich ermee vermengt. Daardoor kan de knal ook gedeeltelijk worden opgeheven.

Op het moment dat deze golf je oor bereikt hoor je dus een knal als van een explosie. Doordat je zelf maar op een plek tegelijk kan zijn hoor je dus maar 1 knal, maar de geluidsgolf is te horen in een vrij smalle zone onder het vliegtuig zolang het sneller dan de geluidssnelheid vliegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plaats heel veel microfoons op honderd meter van elkaar. En laat al het geluid naar je luidspreker gaan.
Laat dan de straaljager sneller dan het geluid vlak over die baan met microfoons vliegen.
Je hoort uit de luidspreker dan een heleboel knallen.

Ja dus.