Dat is niet zo simpel. Het is o.a. afhankelijk van het zoutgehalte en de vorm en materiaal van het reservoir waarin het water zit. Bij zulke vragen tellen details.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
afhankelijk van hoe snel de warmte afgevoerd wordt: wat is het vermogen van de koeling. Eerst is het koelen van 1 kub tot 0 celcius nodig: 30 x 10000 kubieke cm = 300 kCal - daarna de bevriezingswarmte om 1 kub water van 0 celcius om te zetten in 1 kub ijs (zelf opzoeken) - dan daar nog bij optellen het aantal kCal dat het afkoelen van 1 kub ijs oplevert bij koelen tot -5 celcius.
Als je deze drie waarden opstelt weet je het aantal kCal wat je moet afvoeren.
Aantal kCal is eventueel ook om te rekenen in Watt.
Als je het vermogen van je koelmachine weet kun je door deling de benodigde tijd berekenen.
suc6.
Koos.

Toegevoegd na 2 minuten:
opstelt moet zijn optelt

Toegevoegd na 8 minuten:
Als je geen koelmachine gebruikt hangt het van zo veel factoren af dat berekenen gecompliceerd wordt: hoe snel wordt de warmte afgevoerd, oppervlak vloeistof, wind boven vloeistof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bevriezingswarmte die onttrokken mpet worden is vele malen groter dan de warmte voor de temperatuursdaling (dacht 2 ordes groter).
Stel je voor: je hebt een blok staal van 100m3, daarin zitten kleine kanalen, laten we zeggen met een diameter van 2 cm, en die kanalen hebben bij elkaar een totaal volume van (iets meer dan) 1 m3. Dat staal heeft een temperatuur van -5°C.
Daar pomp je onder hoge druk je water van 30°C in.

In dat geval zal je water binnen zeer korte tijd (enkele seconden) zijn afgekoeld tot onder het vriespunt en bevriezen.

Andere uiterste: je hebt 1m3 water in een goed geisoleerd bolvormig vat. Het water is 30°C, de omgeving is -5°C.

Het kan, afhankelijk van de isolatiewaarde van dat vat, wel dagen of wie weet wel maanden duren voordat het water is bevroren.

Het antwoord is dus: tussen 5 seconden en 5 maanden, afhankelijk van de omstandigheden.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nice ! +